Головна » Актуально » Підвищення особистої відповідальності громадян за задекларовану інформацію для отримання субсидії

Підвищення особистої відповідальності громадян за задекларовану інформацію для отримання субсидії

   Сьогодні   у  нашій державі одним із видів соціальної підтримки малозахищених громадян є надання державних  соціальних допомог та  житлових  субсидій. Для забезпечення адресності надання допомог  та цільового використання  коштів державного бюджету,  спрямованих на соціальні  виплати  в  органах праці  та  соціального  захисту населення створені та діють відділи  державних соціальних  інспекторів. У своїй діяльності  вони керуються Положенням про  головного  державного  соціального  інспектора   та  державного  соціального інспектора,  затвердженого  постановою  Кабінету  Міністрів  України від 21.08.2001 року № 1091. Відповідно до  цього Положення, державні  соціальні інспектори здійснюють перевірки  нужденності  сімей, які  звертаються  за  наданням  державних  допомог усіх  видів, в  тому  числі  і житлових  субсидій.

    Відповідно до п.13 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово – комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 21.10.95 №848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.97 №1050), для призначення субсидій власник (співвласник) житлового приміщення, на якого відкрито особовий рахунок, особа якого посвідчується  паспортом або іншим документом, заповнює  заяву та декларацію про доходи і майновий стан осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні. При заповненні заяви  для призначення житлової субсидії заявник дає згоду на збір інформації про сім’ю,  доходи,  власність та майно,  необхідної для отримання  субсидії, що підтверджено особистим підписом. Громадяни несуть відповідальність за надані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення субсидії та на визначення її розміру.

      Відповідно до п.20 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від  21.10.1995 № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.1997 №1050), у разі виявлення недостовірної інформації, надання раніше призначеної субсидії припиняється з місяця, в якому виявлено порушення, сума переплачених  коштів підлягає поверненню в бюджет.

   Сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями, повертається  ним за вимогою органу, що призначив субсидію.

   У разі, коли громадянин  не повернув надміру перераховану (виплачену) суму субсидії, питання  про її стягнення органи, що призначають субсидії, вирішують у судовому порядку.

   При спілкуванні з одержувачами субсидії державний соціальний інспектор надає консультації та роз’яснення, а також повідомляє, що задекларована інформація буде перевірена.  За 9 місяців 2013 року на підставі актів обстежень матеріально-побутових умов сімей, відповідей отриманих з податкової інспекції, державної автомобільної інспекції, реєстраційної служби та інших установ та організацій відділом державних соціальних інспекторів департаменту соціальної політики Луцької міської ради складено 347 актів для проведення перерахунку державних соціальних допомог. Сума переплати державних соціальних допомог (в т.ч. субсидії) з вини громадян становить 190626 грн.  Проведено звірку довідок про доходи громадян з бухгалтерською документацією 160 підприємств-видавачів довідок та виявлено помилки в сумах нарахувань на суму 36160 грн. 

   Провівши аналіз причин виникнення переплат, з’ясовано, що заявниками часто не декларується :

   - інше житло, яке перебуває у власності громадян в іншій місцевості або дісталось по спадщині;

   - автотранспортні засоби, що є власністю інших членів сімей, які зареєстровані в іншому житловому приміщенні (члена подружжя, зятя, невістки і т.д);

   - земельні ділянки для ведення сільського господарства ( в т.ч. паї);

   - покупка майна чи оплата послуг, яка перевищує 10 прожиткових мінімумів для сім’ї ( в т.ч. по договору іпотеки);

   - інші  додаткові  доходи  тримані  не   за  основним   місцем   роботи   (гонорари, дивіденди, від продажу продукції, від здачі в оренду, по трудовій угоді ).

   Враховуючи те, що громадяни не завжди орієнтуються в тому, що потрібно вказувати в декларації, а також, щоб не виникло проблем з поверненням коштів та позбавленням субсидії, можуть отримати консультацію    спеціаліста  відділу прийому,  державного соціального інспектора департаменту соціальної політики  Луцької міської ради  під  час  складання  акту  обстеження, з  інформаційного  стенду   в  приміщенні  департаменту в залі  очікування  та  на сайті департаменту.

     Якщо у випадку, коли субсидія на загальних підставах не може бути призначена, питання призначення субсидії вирішує комісія, склад якої затверджений рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради.

         Практика  роботи  соціальних  інспекторів показує, що  громадяни, які  добросовісно  і  чесно  віднеслись  до  заповнення  декларацій  про  свої  доходи  та  майно, які не  прагнули  отримати  підтримку   від  держави  в  обхід  законодавства, ніколи  не  мали  проблем  та негативної  реакції на  прихід  державного  соціального  інспектора, а  навпаки, під  час спілкування  з  ним  отримували  цінні поради  щодо  можливості  вирішення  їх  проблем. Тому, боятись  чи довіряти  їм  кожен  одержувач  допомоги  вирішує  для  себе  сам,  залежно  від  усвідомлення  своєї  відповідальності  та  порядності, як громадянина  перед  громадою. 

 

   Департамент соціальної політики