Звіт про роботу департаменту економічної політики за 2022 рік
Статистичні дані про соціально-економічний розвиток Луцької міської територіальної громади у 2022 році не формувались відповідно до Закону України «Про захист суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни».
1. Економіка.
Інформація про виконання Програми економічного та соціального розвитку Луцької міської територіальної громади у 2021 році та звіт про виконання цільових Програм (рішення міської ради від 23.02.2022 № 26/58) також звіт за І півріччя 2022 року (рішення міської ради від 31.08.2022 № 34/54).
Розроблено Програму економічного та соціального розвитку Луцької міської територіальної громади на 2023 рік (рішення міської ради від 13.12.2022 № 38/9).
Здійснено аналіз виконання фінансових планів за 2021 рік та за І півріччя 2022 року, підготовлено відповідні проєкти рішень виконавчого комітету:
від 13.04.2022 № 197-1 «Про фінансово-господарську діяльність підприємств, що належать до комунальної власності міської територіальної громади за підсумками 2021 року»;
від 17.08.2022 № 412-1 «Про фінансово-господарську діяльність підприємств, що належать до комунальної власності міської територіальної громади за підсумками І півріччя 2022 року».
Протягом року розглянуто та надано експертні висновки до чотирнадцяти проєктів цільових програм Луцької міської територіальної громади.
Підготовлено звіти про роботу житлово-комунальних підприємств № №: 2, 3, 7, КП “Луцькі ринки”, КП “АвтоПаркСервіс”, КП “Луцьке електротехнічне підприємство – Луцьксвітло”, КП “Луцьке підприємство електротранспорту”, КП “Парки та сквери м. Луцька” та КП “Луцький спецкомбінат КПО” та подання міському голові із пропозиціями щодо продовження контрактів з керівниками вищевказаних комунальних підприємств.
Розроблено Положення про умови оплати праці та преміювання керівників підприємств, що належать до комунальної власності міської територіальної громади у новій редакції (рішення виконавчого комітету від 07.12.2022 № 664-1).
Щомісяця проводиться збір, аналіз та підготовка зведеної інформації:
про рух грошових коштів комунальних підприємств;
про заборгованість із виплати заробітної плати працівникам комунальних підприємств;
про окремі показники у сфері житлово-комунального господарства Луцької міської територіальної громади (на виконання наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 16.12.2019 № 312, (42 шт.). Постійно здійснюється аналіз штатних розписів комунальних підприємств.
Розроблено інформаційні матеріали щодо реалізації Програми розвитку агропромислового комплексу (листівки та плакати). Доповнено рубрику «Агропромисловий комплекс» на сайті міської ради презентаційними матеріалами «Як стати фермером?».
Щомісяця, на основі звітів про виконання диференційованих показників преміювання керівників комунальних підприємств, відділ готує подання міському голові на преміювання керівників комунальних підприємств та керівників закладів освіти, культури, спорту і соціального захисту.
2. Інвестиції.
Продовжується робота над впровадженням «Проєкту реконструкції системи централізованого теплопостачання у м. Луцьку» у співпраці з ЄБРР. Вартість проєкту: понад 16 млн євро, кредит ЄБРР – 10 млн євро, грант – 4,4 млн євро.
У звітному періоді, завдяки економії коштів, змонтовано додаткових 76 ІТП, на які отримано грантові кошти у сумі 532,3 тис. євро.
Досягнуто домовленості про отримання додаткового грантового фінансування в сумі 400,0 тис. євро, в межах якого буде встановлено 20 додаткових ІТП на суму 270 тис. євро та профінансовано впровадження системи моніторингу та диспетчеризації (SCADA) (лот № 7) на суму 130 тис. євро. Оціночний звіт першого етапу тендеру за даним лотом направлено на погодження ЄБРР.
Розпочато співпрацю ДКП «Луцьктепло» з NEFCO, в рамках якої планується реалізувати проєкт «Конденсаційна рекуперація тепла з димових газів – Луцьк 5 МВт» («Condensing Heat Recovery From Flue Gas – Lutsk 5 MW») на котельні по вул. Боженка. ДКП «Луцьктепло» виконано збір даних для техніко-економічного обґрунтування. Підписано Грантову угоду з NEFCO на суму 500 тис. євро. Через введення воєнного стану реалізацію проєкту призупинено.
Впродовж 2022 року в рамках спільного з Європейським інвестиційним банком проєкту «Міський громадський транспорт України І» та підпроєкту «Оновлення інфраструктури електротранспорту міста Луцька Волинської області» постачальник виконав всі контрактні зобов’язання – поставлено 17 нових тролейбусів та всі запасні частини й обладнання, які передбачені контрактом. Всі 29 нових тролейбусів отримано.
На даний час на маршрутах громадського транспорту Луцької міської територіальної громади працюють 130 автобусів, з яких 58 є сучасними великогабаритними та відповідають екологічному стандарту «Євро-5». Нові автобуси мають низьку підлогу, пандуси, спеціальні місця для людей з інвалідністю, їх обладнано системою відеоспостереження, навігації та кондиціонерами.
Триває узгодження можливості фінансування будівництва відрізку контактної мережі на вул. Окружній та вул. Станіславського за рахунок грантових коштів Європейського інвестиційного банку (155 тис. євро).
Продовжується робота над проєктом «Оновлення тролейбусного парку міста Луцька» (в рамках проєкту «Міський громадський транспорт України ІІ», спільно з ЄІБ). Заходи проєкту передбачають закупівлю 30-ти тролейбусів, 6 з яких комплектуватимуться електроустановками автономного ходу.
У звітному періоді оновлено «Формат вираження інтересів» – заявку Луцької міської ради на участь у проєкті. Розроблено техніко-економічне обґрунтування проєкту, на завершальній стадії – розробка тендерної документації. Очікується підписання угоди про передачу коштів позики.
В рамках спільного з ЄІБ проєкту «Модернізація системи водопостачання та водовідведення м. Луцька», який реалізується в межах «Програми розвитку муніципальної інфраструктури України», підписано угоду про передачу коштів позики, узгоджено довгостроковий план інвестицій та проведено тендер на закупівлю спеціальних транспортних засобів для обслуговування систем водопостачання та водовідведення.
Загальна вартість: 13 929,0 тис. євро. Проєктом планується модернізація технологічної системи водопідготовки м. Луцька із заміною фільтрів сирої води, турбін аерації, пуском проміжних насосів тощо, реконструкція каналізаційних очисних споруд з добудовою блоку біоенергетичної переробки та утилізації відходів, очищення стічних вод, а також заміна зношеної техніки на нову.
Продовжується впровадження проєкту «Підвищення енергоефективності та надійності системи водопостачання та водовідведення м. Луцька» у співпраці з НЕФКО. Наприкінці 2021 року отримано 207,0 тис. євро, за кошти яких проведено заміну технологічного обладнання 43 підвищувальних станцій міста Луцька, організовано комерційний облік водопостачання в багатоквартирних житлових будинках та технічне переоснащення каналізаційних помпових станцій. У 2022 році отримано 2 433 566,67 грн кредиту.
В результаті перемоги у конкурсі проєктів із залучення субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток комунальної інфраструктури, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.08.2021 № 883, планувалось оновлення парку комунальної техніки ЛСКАП «Луцькспецкомунтранс», КП «Луцькводоканал» та ДКП «Луцьктепло» за допомогою інструментів фінансового лізингу. У рамках зазначеної постанови, на умовах фінансового лізингу, КП «Луцькводоканал» придбано мобільну установку зневоднення осаду на базі мультидискового шнекового дегідратора MDQ 452 (14,6 млн грн). У зв’язку з російською агресією, 3,76 млн грн коштів субвенції освоєно бюджетом Луцької міської територіальної громади на цілі, пов’язані із забезпеченням функціонування громади в умовах воєнного стану, 1,56 млн грн повернуто до Державного бюджету України.
У співпраці з компанією TetraTech ES, Inс., що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) реалізується «Проєкт Енергетичної безпеки» (розробка схеми теплопостачання громади та ін. заходів). 30.09.2022 підписано оновлений Меморандум про взаємопорозуміння. В межах проєкту отримано екскаватор JCB, 62 електрогенератори та 800 м труб для потреб ДКП «Луцьктепло». На фінальному етапі – розробка схеми теплопостачання Луцької міської територіальної громади.
У 2022 році за реалізований проєкт «Енергоефективність в громадських будівлях міста Луцька» отримано престижну премію Emerging Europe Awards 2022 в номінації «Ініціатива року в галузі зеленої енергетики» за значний внесок у пом’якшення наслідків зміни клімату та перехід до зеленої економіки. Нагороду 23 червня 2022 року в м. Брюсселі (Бельгія) отримала заступник міського голови Ірина Чебелюк.
За результатами перемовин та консультацій з керівництвом Міністерства інфраструктури України та АТ «Укрзалізниця» щодо відновлення роботи Луцької дитячої залізниці прийнято ряд рішень, якими визначено перелік майна комплексу об’єктів соціальної інфраструктури «Луцька дитяча залізниця», що передається у комунальну власність Луцької міської територіальної громади, погоджено техніко-економічне обґрунтування. На даний час зазначенні документи на розгляді та узгодженні в Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури України.
З метою впорядкування сфери прокату персонального електричного транспорту (електросамокатів, гіроскутерів тощо), унормування відносин з операторами прокату персонального вело- та електротранспорту та створення загальноміських правил користування ним, розроблено Положення про порядок надання послуг прокату персонального легкого електротранспорту на території Луцької міської територіальної громади, яке затверджено рішенням виконавчого комітету міської ради від 15.06.2022 № 277-1.
3. Підприємництво.
Рішенням міської ради від 31.08.2022 від № 34/55 затверджено Правила додержання тиші в громадських місцях на території Луцької міської територіальної громади, які є загальнообов’язковими для підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, фізичним особам-підприємцям, а також громадянам, та визначено порядок встановлення режимів роботи закладів.
Протягом 2022 року погоджено денні режими роботи (з 8.00 до 22.00) для 35 об’єктів господарювання та понад 20 цілодобових або в межах цілодобових режимів роботи, затверджених рішенням виконавчого комітету за умови дотримання обмежувальних протиепідемічних заходів та комендантської години на період воєнного стану.
На території Луцької міської територіальної громади у звітному періоді розміщувалось 442 вуличних пунктів торгівлі та сфери надання послуг (в тому числі з малим терміном розміщення), що забезпечило надходження коштів до бюджету Луцької міської територіальної громади на суму 1 263 291,75 грн.
В рамках реалізації проєкту «Екологічні продукти для громади» в місті на постійній основі функціонують торговельні майданчики для реалізації продукції сільськогосподарського виробництва: на вул. Глушець (навпроти гімназії № 4), на вул. Єршова (поблизу ТЦ «Глобус») та на вул. Володимирська (поблизу житлових будинків № 99-103).
З метою уникнення стихійної торгівлі на вулицях міста було встановлено торговельні ятки у кількості 18 штук у 5 локаціях міста: просп. Соборності (неподалік супермаркету «АТБ»), просп. Соборності (неподалік православного храму «Всіх Святих Землі Волинської»), вул. Львівська (неподалік автосервісу «Сафрон»), вул. Ковельська (поблизу супермаркету «АТБ»), просп. Відродження (біля супермаркету «Експрес ТАМ ТАМ»).
Вперше на території України, зокрема, у місті Луцьку, спільно з мерією міста Люблін, комерційними підприємствами, університетом імені Марії Кюрі-Склодовської, Волинським національним університетом імені Лесі Українки, ГО «Ефект дитини» було реалізовано проєкт «Підприємливі діти: Луцьк-Люблін». Проєкт передбачав проведення комплексних навчально-тренувальних занять, майстер-класів та екскурсійних подорожей, що спрямовані на здобуття учнями та студентами умінь ведення підприємницької діяльності, демонстрацію на реальних прикладах чинних бізнес-візерунків міст Луцька та Любліна, процесу економічного розвитку конкретних підприємств, надання азів підприємницької освіти учасникам.
На базі департаменту економічної політики Луцької міської ради створено Луцький центр підтримки евакуації та адаптації бізнесу (розпорядження міського голови від 18.03.2022 № 93 «Про створення Луцького центру підтримки евакуації та адаптації бізнесу»), основним завданням якого є створення комфортних умов для ведення господарської діяльності евакуйованих підприємств різних форм власності на території Луцької міської територіальної громади. Центром сформовано перелік господарських об’єктів, приміщень, ділянок та виробничих потужностей на території Луцької міської територіальної громади, придатних для використання евакуйованими підприємствами різних форм власності. Базою даних Центру та його інформаційною підтримкою скористалося понад 50 підприємств – юридичних осіб та понад 120 фізичних – осіб підприємців.
Для створення сприятливих умов для ведення бізнесу та підприємницької діяльності на території громади в умовах воєнного стану, створено «Фонд підтримки підприємництва Луцької територіальної громади» (далі – Фонд) та затверджено Положення (рішення міської ради від 21.12.2022 № 39/38 «Про фонд підтримки підприємництва Луцької міської територіальної громади»).
Фонд створено для реалізації заходів та проєктів в рамках Програми підтримки малого і середнього підприємництва Луцької міської територіальної громади на 2022-2026 роки, затвердженої рішенням Луцької міської ради від 24.11.2021 № 22/53. Кошти фонду можуть спрямовуватися на:
розробку та реалізацію заходів економічно-соціальних програм, спрямованих на розвиток підприємництва, зменшення соціальної напруги в міській територіальній громаді, поліпшення виробничого, фінансового й науково-технічного стану;
надання підтримки суб’єктам підприємницької діяльності у вигляді фінансової допомоги на поворотній та безповоротній основі, в тому числі часткової сплати та/або відшкодування витрат суб'єктів підприємництва, що були спрямовані на підтримку загальної економічної активності, стабілізації господарської діяльності, що має значне соціальне навантаження або орієнтоване на задоволення першочергових потреб життєдіяльності населення, забезпечення соціальної стабільності, безпеки мешканців територіальної громади тощо.
4. Аналітика та моніторинг внутрішньої діяльності.
На виконання Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» затверджено плани діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів на 2023 рік. Враховуючи ініціативи виконавчих органів міської ради та комунальних підприємств, внесено зміни в основні плани діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів на 2022 рік.
Проведено 7 засідань постійної комісії з питань реалізації державної регуляторної політики у виконавчих органах міської ради (далі – постійна комісія), на яких розглянуто 11 проєктів рішень міської ради та її виконавчого комітету на відповідність зазначеному закону та 3 чинні регуляторні акти виключено з Реєстру регуляторних актів міської ради та її виконавчого комітету.
У звітному періоді прийнято 4 регуляторних акти, які пройшли повну регуляторну процедуру:
рішення виконавчого комітету міської ради від 03.02.2022 № 86-1 «Про затвердження Положення про порядок здійснення контролю оплати (реєстрації) проїзду у пасажирському транспорті загального користування Луцької міської територіальної громади у новій редакції»;
рішення виконавчого комітету міської ради від 15.06.2022 № 286-1 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 21.11.2018 № 745-1 “Про оператора електронних систем у місті Луцьку”»;
рішення міської ради від 31.08.2022 № 34/55 «Про затвердження Правил додержання тиші в громадських місцях на території Луцької міської територіальної громади»;
рішення виконавчого комітету від 20.12.2022 № 688-1 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 19.09.2018 № 595-1 “Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцька на 2018-2022 роки”».
Розробниками регуляторних актів підготовлено 22 звіти про здійснення заходів щодо базового, повторного та періодичного відстеження результативності дії прийнятих регуляторних актів.
На виконання протокольного рішення постійної комісії від 20.12.2021 № 7 відповідальним виконавчим органам міської ради було доручено переглянути 18 регуляторних актів шляхом внесення відповідних змін або скасування, з них:
8 – виконано, 7 – в роботі, 3 – заплановано на 2023 рік.
Підготовлено проєкт рішення міської ради «Про звіт міського голови щодо здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами Луцької міської ради у 2022 році».
Енергоощадження.
У 2022 році укладено 33 енергосервісних договори, які стосуються закладів освіти громади. Всього впродовж 2019-2022 років заключено 41 енергосервісний контракт між департаментом освіти міської ради та енергосервісними компаніями ТОВ «ЕСКО ЦЕНТРАЛЬ», ТОВ «ЕСКО ЮА», ТОВ «ЕЛТЕК ЛАЙТ».
На даний час 35 договорів загальною сумою 211 636,79 тис. грн – на стадії реалізації;
4 договори на загальну суму 2 856,38 тис. грн виконано у 2022 році;
2 договори розірвано (в т. ч. 1 – у 2022 році).
Системою онлайн моніторингу споживання енергетичних ресурсів «ЕнергоПлан» охоплено 148 установ та закладів комунальної власності, що мають на балансі та/або в користуванні 277 будівель. У звітному періоді до бази об’єктів моніторингу додано 8 закладів бюджетної сфери приєднаних територіальних громад.
Інвестиційною платформою сусідства Європейського Союзу затверджено грант в сумі 1 660 тис. євро на спільний з НЕФКО проєкт «Реконструкція учбово-лабораторного корпусу Луцького національного технічного університету під гуртожиток для внутрішньо переміщених осіб». Проєкт реалізується в рамках програми «Підтримка ЄС для нагальних потреб розміщення ВПО в Україні».
Мета проєкту – покращення умов проживання та забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, зменшення споживання енергії, та, як наслідок, скорочення викидів парникових газів. Ремонтні роботи в учбово-лабораторному корпусі університету тривають.
Триває підготовка до розробки Плану дій сталого енергетичного розвитку та клімату Луцької міської територіальної громади до 2030 року.
22-23 грудня 2022 року в Луцькій міській територіальній громаді проведено «Дні сталої енергії – 2022». Зокрема, в усіх ЗЗСО громади проведено інтерактивні уроки з енергоощадження, а також організовано конкурси на збір відпрацьованих елементів живлення та макулатури.
5. Тарифи.
Протягом звітного періоду було опрацьовано матеріали, надані підприємствами з питань встановлення тарифів на житлово-комунальні та інші послуги відповідно до чинного законодавства. Підготовлено 26 рішень виконавчого комітету міської ради з питань, які віднесено до компетенції відділу тарифної політики. На розгляд виконавчого комітету внесено рішення на встановлення економічно-обґрунтованих тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та гарячого водопостачання для забезпечення гарантій і компенсацій, визначених Законом України від 29.07.2022 № 2479-ІX «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», переглянуто тарифи для виробників теплової енергії з альтернативних джерел для ТОВ “Енергозбереження Волинь”, ТОВ “Енергозбереження Львів”, ПП “Енерготранссервіс-К”, а також переглянуто тарифи на послуги з поводження з побутовими відходами для усіх категорій споживачів.
Організовано та проведено 6 засідань комісії з питань ціноутворення та тарифної політики, на яких розглянуто 5 питань стосовно розрахунків тарифів на житлово-комунальні та інші послуги, підготовлено відповідні проєкти рішень виконавчого комітету.
З метою встановлення та забезпечення функціонування економічно-обґрунтованих тарифів, що належать до компетенції відділу, постійно здійснюється аналіз розміру чинних тарифів на житлово-комунальні послуги та моніторинг рівня відшкодування діючими тарифами фактичної вартості послуг.
Щоквартально здійснюється моніторинг середньої вартості житла в місті на вторинному ринку та нового будівництва.
Постійно ведеться робота по оновленню інформації в разі зміни тарифів на житлово-комунальні послуги на офіційному сайті Луцької міської ради.
У звітному періоді, в умовах воєнного стану, департаментом економічної політики проводився облік розподіленої гуманітарної допомоги містам, військовим частинам та теробороні Збройних сил України. Також здійснювався ряд заходів щодо отримання, логістичного супроводу та дистрибуції гуманітарної допомоги, від Всесвітньої продовольчої програми ООН (225 тонн борошна та 75 тонн гороху), Європейського інвестиційного банку («зігріваючі» комплекти – пледи, рюкзаки, термокружки), інших міжнародних організацій та Луцької міської ради (тушкованка, макаронні вироби, печиво тощо). Допомогу надано категоріям населення, постраждалим від бойових дій, мешканцям громади, які найбільше потребують підтримки тощо.
Проводилися переговори з Європарламентарями щодо забезпечення резервним живленням об’єктів критичної інфраструктури (котелень та водозабору), а також Луцької міської клінічної лікарні. Досягнуто попередньої домовленості про отримання шести дизельних генераторів потужністю 100-400 кВт, перший з яких, потужністю 220 кВт, придбано урядом Бельгійської землі Фландрія і передано Луцькій громаді через представництво Червоного Хреста в січні 2023 року.
Впродовж 2022 року департаментом економічної політики опрацьовувалось питання створення індустріального парку. Для його розміщення попередньо обрано перспективну земельну ділянку комунальної власності в селі Милуші площею близько 10 га (з перспективою розширення до 20 га). На даний момент земельна ділянка на етапі формування.
Департамент приймав активну участь в організації прийому іноземних делегацій, в т. ч. потенційних інвесторів з США, Польщі, Туреччини та ін.