Звіт про роботу комунального підприємства «ЦЕНТР РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ за 2023 рік»
Комунальне підприємство «Центр розвитку туризму» (з 06.04.2023) є новою назвою Комунального підприємства «Центр туристичної інформації та послуг» (далі – Підприємство), створеного рішенням Луцької міської ради від 3 вересня 2009 року № 47/7 «Про створення комунального підприємства «Центр туристичної інформації та послуг», засноване на комунальній власності територіальної громади міста та підпорядковане і підконтрольне Луцькій міській раді, міському голові. Органом, до сфери управління якого належить Підприємство, є управління туризму та промоції міста Луцької міської ради. Комунальне підприємство «Центр розвитку туризму» має в собі «Центр туристичної інформації» (далі – ЦТІ) та Музейний простір «Окольний замок». КП «Центр розвитку туризму» є юридичною особою, діє на підставі Статуту.
Метою діяльності є сприяння розвитку туризму в місті Луцьку та охоплює наступні завдання:
– сприяння розвитку туризму, створення та реалізація якісних туристичних продуктів, популяризація бренду міста;
– покращення рівня туристичного обслуговування мешканців та гостей Луцька;
– посилення і стабілізація співпраці зі складовими елементами індустрії гостинності міста: музеями, музейними просторами, музейними комплексами, галереями, заповідниками, готелями, закладами харчування, навчальними закладами тощо;
– проведення культурно-мистецьких, інтелектуально-просвітницьких та пізнавально-розважальних заходів;
– підвищення ефективності використання туристичних об’єктів шляхом створення нових туристичних маршрутів Луцькою міською територіальною громадою;
– організація роботи музеїв, музейних просторів, музейних комплексів, галерей, заповідників тощо;
– забезпечення належного рівня промоції міста в Україні та за кордоном;
– покращення рівня туристичного інформування про історико-культурну спадщину міста та його культурно-мистецький потенціал.
Основними напрямками роботи підприємства є:
– промоція Луцька та Луцької міської територіальної громади;
– надання інформаційно-консультаційних та інших послуг;
– реалізація інформаційно-просвітницької та соціально-інтелектуальної кампанії внутрішньої та зовнішньої промоції: відділу «Центр туристичної інформації», відділу Музейний простір «Окольний замок» та відділу «Музей археології Луцька»;
– маркетингова діяльність. Функціонування сувенірних крамниць у контексті загальної господарсько-фінансової діяльності комунального підприємства.
Організаційно-подієва діяльність
Працівники підприємства КП «Центр розвитку туризму» упродовж звітного періоду було розроблено та оновлено, з подальшим впровадженням у перелік послуг відділу «Центр туристичної інформації» екскурсійні тури та квести, серед яких: патріотична екскурсія Луцьком, квест «Наскільки добре ти знаєш своє місто», «Таємниці двох веж», «Кликун квест». У рамках реалізації проєкту «Квести – відкриваємо скарби України» був розроблений квест «#тут_луцько з Лесею», пригоди на воді (сплав річкою Стир на байдарках).
Працівниками підприємства ЦТІ за звітний період розроблено у перелік послуг нові заходи:
– до Дня закоханих проведено безоплатну екскурсію «Романтичний Луцьк»;
– до Дня закоханих проведено безоплатну екскурсію «Романтичний Луцьк»;
– до Дня Незалежності України проведено безоплатну екскурсію «Патріотична екскурсія Луцьком»;
– в період новорічно-різдвяних свят проведено безоплатний захід: екскурсія «Різдвяний Луцьк»;
– до дня Андрія, було проведено Благодійний музичний вечір «Андріївські вечорниці: від минувшини до сучасності»;
Розроблено та запроваджено у перелік послуг підприємства нові заходи:
– «Музичний вечір з елементами лекції «Народні інструменти Волині»» та екскурсію містом з елементами квесту.
Упродовж звітного періоду працівниками відділу Музейний простір «Окольний замок» запроваджено науково-історичні лекції з історії рідного міста Луцька, а саме:
– лекція доктора історичних наук, професора Андрія Заяця «Люди ранньомодерного Луцька, персоналії та долі»;
– тематичний кіноперегляд історико-патріотичних стрічок «Сторожова застава», «Король Данило», «Пекельна хоругва, або Різдво козацьке»;
– лекція історика Петра Троневича на тему: «Окольний замок у Луцьку: історія та особливості побудови»;
– онлайн-лекція Станіслава Обірека, професора Варшавського університету на тему: «Єзуїти як релігійно-культурний феномен»;
– кіноперегляд художнього фільму «Великі очі»;
– зустріч з Братством куркових стрільців ім. Яна Канти міста Люблін (Bractwo Strzelców Kurkowych Św. Jana Kantego w Lublinie);
– презентація книги Дмитра Антонюка «Замки і резиденції в Україні, пов’язані із польськими родами»;
– кіноперегляд стрічки «Дівчина з перлинною сережкою»;
– «Місто його королівської милости Луцьке: люди і влада ХVI – першої половини ХVII століть» завідувачки науково-експозиційного відділу, к.і.н., Оксани Штанько;
– тематичний перегляд мультфільмів до Дня Святого Миколая («Ґрінч», «Різдвяна історія», «Льодовиковий період»);
– виставка художніх робіт учасників конкурсу «Мрії здійснюються».
У співпраці Управління туризму та промоції міста, Луцького міського молодіжного центру, Луцького учнівського парламенту, Спілкою художників України було взято участь в організації і проведенні таких заходів:
– фестиваль каліграфії «Простір літер» (надання території для проведення заходу). В межах фестивалю для учасників проведення лекції на тему: «Староукраїнська мова й аматорські малюнки на сторінках актової документації Луцька ХVI – першої половини ХVII століть»;
– розмова із запорізькою гідесою Валентиною Виниченко «Запоріжжя туристичне до війни і у воєнний час»;
– творча зустріч із військовослужбовцем та письменником Андрієм Кириченком «Мисливці за градами»;
– культурно-мистецький проєкт «Андріївські вечорниці»;
– культурно-мистецький проєкт «Різдво в Окольному»
– презентація проєкту Катерини Токало й Церковного камерного хору «Credo» – «Українські барокові партеси: забуті композитори»;
– творча зустріч із волинським художником та іконописцем Ярославом Жупанюком – «Іконопис та світський живопис: сенси й виміри».
Проводиться робота із наповнення туристичного сайту Луцька VisitLutsk.com. Ресурс доповнюється актуальною інформацією про туристичні об’єкти, заклади харчування та проживання, культурні установи Луцька, а також події міста українською, англійською та польською мовами.
Сторінки у соціальних мережах є зручним способом підвищення відвідуваності туристичного сайту міста та промоції культурних подій, туристичних об’єктів тощо. Працівники підприємства ведуть сторінки VisitLutsk.com, LutskSpace (Музейний простір «Окольний замок») у мережах Instagram, Facebook та TikTok.
Здійснюється популяризація мистецького й історико-культурного потенціалу Луцька, налагодження співпраці із музеями та галереями міста як складовими індустрії гостинності. Постійно ведуться інтернет-рубрики #Луцьк_сьогодні (збільшення впізнаваності визначних пам’яток міста) #дозвілля_у_Луцьку (знайомство з дозвіллям у ЛМТГ), #дозвілля_у_Луцьку, #цікаве_з_історії_Луцька. Періодично актуалізуються інтернет-рубрики #Луцьк_приємне_відкриття, #Тут_луцько, (популяризація мистецького й історико-культурного потенціалу Луцька, його особливої атмосфери та затишку). У мережі TikTok записуються відео #YummyLutsk (знайомство з гастрономічними закладами міста), #discoverlutsk (серія відеороликів про визначні місця Луцька англійською мовою).
Працівники центру, задля підвищення власної кваліфікації, відвідали тренінг для гідів та підсумкову зустріч аніматорів квестів, що проходила у Львові.
Впродовж звітного періоду підписано договори про посередницьку діяльність з представниками туристичного бізнесу та комунальними підприємствами міста про реалізацію їх туристичних послуг на базі КП «Центр розвитку туризму».
Проводиться робота з власниками та керівниками готелів міста і околиць з метою підписання договорів про посередницьку діяльність (отримання комісійної винагороди від бронювання номерів для туристів та туристичних груп).
КП «Центр розвитку туризму» є базою проходження практики для студентів туристичних та філологічних спеціальностей Волинського національного університету імені Лесі Українки, Луцького національного технічного університету, Коледжу Національного університету харчових технологій. Ведеться спільна робота з Волинським національним університетом імені Лесі Українки над створенням аудіоекскурсій туристичними маршрутами англійською та польською мовами.
Підготовчий процес до відкриття Музейного простору «Окольний замок»
За звітний період відбувався підготовчий процес до відкриття нового туристичного об’єкта Музейного простору «Окольний замок».
Для популяризації простору та його промоції, створено соціальні сторінки в мережах Instagram та Facebook.
В підземеллі музейного простору облаштовано експозиційні зали 18 кімнат та 4-х коридорів:
– лицарів XIII-XV століття. За участі львівського реконструктора відтворено автентичний одяг й обладунки експонатів та доповнено експозицію музею арбалетом та гарматою часів середньовіччя від реконструкторів Козацького Стрілецького братства міста Луцька;
– середньовічного погребу (наповнено сторічними бочками та кошиками);
– навчального класу єзуїтів;
– привида (голограма Ганни Войтехової);
– монаха єзуїта;
– віртуальних атракцій та вмонтованих кривих дзеркал.
Для забезпечення функціонування музейного простору придбана комп’ютерна техніка, музична та проекційна апаратура.
Для роботи сувенірної крамниці виготовлено промоційну, поліграфічну та сувенірну продукцію з власним логотипом: листівки, візитки, наклейки та брошури про Музейний простір «Окольний замок» двома мовами (українська, англійська), підготовлено до друку польською мовою.
З нагоди відкриття музейного простору «Окольний замок» проведено престур. Впродовж червня місто Луцьк, за сприяння Управління туризму та промоції міста, відвідали відомі українські тревел-блогери Максим Узол і Ольга Манько (їхній відеоканал «Камон»), інстаблогер Vera Pasko, представники Інтернет-видання «NV.UA» та інформаційного агентства Укрінформ.
Науково-експозиційна діяльність
У рамках офіційного відкриття Музейного простору «Окольний замок» було підготовано текст оглядової екскурсії територією туристичної дестинації, загальним обсягом 1 др. арк. (24 сторінки).
Написано текст аудіогіда (знаходиться на фінальній стадії запису на радіостанції «Суспільне. Луцьк»).
З метою удоступнення можливості вивчати історію Луцька за допомогою наявного в експозиції 3-D екрану (смарт-табла), було усунуто й виправлено низку системних уточнень у роботі експоната. 3-D екран наповнено інформаційними текстами, автентичними історичними документами та ілюстративним рядом з історії пам'яток Верхнього й Окольного замків Луцька.
У рамках науково-дослідницької роботи працівниками КП:
– знайдені тестаменти ректора Луцького єзуїтського колеґіуму Войтеха Межевського (1647 р.).
Джерело: Akta spraw kościelnych i klasztornych, głównie ziem ruskich, z lat 1626-1838. Biblioteka Jagiellońska. Rkp. 7069.IV. K. 5-7.
– опрацьовано ґродські книги і проведено пошук матеріалів для написання Вікіпедійної сторінки про Окольний Замок (праця з справами Ф. 25. Луцький ґродський суд, Ф. 26. Луцький земський суд).
– проведено пошук матеріалів, пов'язаних з приїздом Владислава IV до Луцька (1617 р.) та активністю луцьких єзуїтів (опрацювання "Applavsvs quos in desideratissimum Poloniae". Biblioteka Narodowa. Sygn. SD W.1.2939).
– зроблено запити до Archivum Romanum Societatis Iesu (м. Рим), Archiwum Prowincji Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego (м. Краків) та Biblioteka Naukowa Ksieży Jezuitów (м. Краків).
Отримано інформацію про фонди, в яких можуть зберігатися матеріали, пов'язані з діяльністю луцьких єзуїтів.
У рамках праці над реконструкцією подій періоду повстання Богдана Хмельницького, за допомогою Archivum Historicum Societatis Iesu і вміщеній у ній Хроніці Яна Зуховича, простежено дії луцьких єзуїтів після 1648 р.
Працівниками КП взято участь у підготовці колективної монографії:
– Історія Волині : науково-популярне видання / наук. редактор, керівник автор. колективу М. М. Кучерепа; авт. кол.: В. А. Білик, Г. В. Бондаренко, В. І. Бортніков та ін.; Волинський національний університет імені Лесі Українки. – Суми: Університетська книга, 2023. – 670 с.
Розділи:
І. Гулюк. «Волинці» на Люблінському сеймі 1569 р. С. 145–154.
О. Штанько. Урбанізаційний процес. Магдебурзьке місто. С. 161–170.
Промоційна та маркетингова діяльність
У КП «Центр розвитку туризму» за звітний період було надано інформаційне обслуговування 22 127 відвідувачам.
Працівники комунального підприємства «Центр розвитку туризму» щоденно надають інформаційні послуги стосовно туристичних об’єктів Луцької міської територіальної громади та Волинської області, культурних подій у Луцькій МТГ, закладів проживання та харчування, опрацьовують запити туристів, що надійшли на електронну пошту, в соціальних мережах тощо.
Загалом за звітний період відділ «Центр туристичної інформації» відвідало 6 425 відвідувачів, з них:
– 6 325 туристів з України (Київ, Рівне, Львів, Дніпро, Маріуполь, Калуш, Суми, Славута, Іловайськ, Запоріжжя, Одеса, Острожець, Ковель, Буча, Звягель, Здолбунів, Житомир, Полтава, Здолбунів, Прилуки, Берестечко, Вінниця, Миколаїв, Черкаси, Корець, Вишгород, Чернівці, Чернігів, Івано-Франківськ, Донецьк, Кривий Ріг, Тернопіль).
– 100 іноземців (Узбекистан, Сполучені Штати Америки, Польща, Німеччина, Канада, Швеція, Іспанія, Фінляндія, Велика Британія, Японія, Франція, Литва, Словенія, Чехія, Італія, Китай, Фінляндія, Естонія, Швейцарія).
За 2023 рік менеджерами (управителями) з туризму, відділу «Центр туристичної інформації», було проведено 63 тематичні екскурсії, з них 3 мандрівки «Луцьк + Жидичин» та 7 квестів на загальну суму прибутку 32 885 грн. Було розроблено та оновлено, з подальшим впровадженням у перелік послуг ЦТІ, екскурсійні тури та квести, серед яких: Патріотична екскурсія Луцьком, квест «Наскільки добре ти знаєш своє місто», «Таємниці двох веж», «Кликун квест». У рамках реалізації проєкту «Квести- відкриваємо скарби України» був розроблений квест «#тут_луцько з Лесею».
Працівники центру задля підвищення власної кваліфікації відвідали підсумкову зустріч аніматорів квестів, що проходила у Львові.
Працівники підприємства ЦТІ упродовж звітного періоду організували та втілили 7 безплатних екскурсій та 8 екскурсій іноземною мовою, а також забезпечили супровід офіційних делегацій Луцької міської ради.
Задля покращення доступності туристів до історії міста було створено аудіогід трьома мовами (українською, англійською та польською), доступ до якого можна отримати безпосередньо в «Центрі туристичної інформації».
Музейний простір «Окольний замок» із часу відкриття (14 липня) відвідали 15 702 туристи, продано 9 517 квитків, 2 547 осіб – відвідали локацію безоплатно (діти та члени сімей військових, діти з особливими потребами, вихованці громадських організацій) та 3 640 дітей скористалися шкільною екскурсією.
Гідами музейного простору проведено 715 екскурсій, з них: 319 – тематичні, 147 – шкільні, 114 – віртуальна реальність 135 – безоплатні. Історичну локацію відвідали іноземні туристи з: Італії, Естонії, Сполучених Штатів Америки, Великої Британії, Литви, Латвії, Грузії, Данії, Польщі, Австралії, Австрії, Бельгії, що становить 5 % від загальної кількості туристів, 41 % – туристи з усіх областей України та 54 % – з Луцька.
Сувенірна крамниця
У КП «Центр розвитку туризму» постійно здійснюється продаж брендованої сувенірної продукції з туристичною символікою Луцька: горнята та кавові набори, екоторбинки, ювелірні прикраси з символами Луцька, ручки та блокноти, брелоки, фотоальбом «Луцьк», картини, краєзнавча література про Луцьк, Волинь та Україну різними мовами тощо.
За звітний період розширився асортимент брендованої продукції. Зокрема виготовлено закладки з фотографіями міста, листівки, шоколадки, металеві значки «прапор Волині», «логотип «Окольного замку», «Вежа князів Чорторийських», «герб Луцька», свічки з таємним написом, брелоки, шкарпетки, значки з українською символікою та символами міста, футболки.
У КП «Центр розвитку туризму» можна придбати сувенірні набори для делегацій та учасників конференцій різної комплектації.
Ведеться постійне розширення асортименту сувенірної продукції з урахуванням потреб відвідувачів Центру туристичної інформації.
У 2023 році було закуплено: ювелірні прикраси з символікою Луцька, магніти, ручки, листівки, картини, годинники, значки, плакетка керамічна, шкарпетки брендовані, екосумки брендовані, книги, закладки, футболки, кружки, брелоки, склянки, тарілки, брендований шоколад, свічки із соєвого воску, новорічна куля з логотипом.
Інформація про проведену роботу в умовах воєнного стану
Працівники комунального підприємства протягом звітного періоду організували та втілювали безоплатні екскурсії та квести, а також забезпечили супровід офіційних делегацій Луцької міської ради. Були залучені до волонтерської роботи, що організовувала Луцька міська рада, а саме, змістовного дозвілля мешканців Луцької міської територіальної громади з нагоди великодніх та різдвяно-новорічних заходів, Міжнародного дня захисту дітей, Всесвітнього дня біженців, екотолоці у Луцьку та ін.
Надавалися консультації внутрішньо переміщеним особам (допомога в пошуку житла, організація дозвілля та полегшення перебування в місті).
На базі «Центру туристичної інформації» та Музейного простору «Окольний замок» проводили низку безплатних екскурсій для військовослужбовців, благодійні культурно-мистецькі акції, були здійснені благодійні продажі книг, експонування виставки сучасної зброї, розписаної молодими митцями, студентами художніх навчальних закладів Луцька тощо. Дохід з цих заходів був направлений на потреби ЗСУ. Працівники спрямовували власні кошти, добровільно перерахованих із заробітної одноденної плати на потреби ЗСУ.
Директор Дмитро ЗІНЬКО
КП «ЦЕНТР РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ»