Звіт про роботу управління туризму та промоції міста за 2016 рік
1. Основні показники розвитку туристичної галузі Луцька у 2016 році.
1.1. Туристичний збір – 146 132 грн (2011 – 33417, 2012 – 62600, 2013 – 78174, 2014 – 68602, 2015 – 116700).
1.2. Відвідання замку Любарта – 103 342 осіб (2011 – 35404, 2012 – 67794, 2013 – 74152, 2014 – 69600, 2015 – 95 000).
1.3. Відвідуваність музеїв – 76 584 осіб (2011 – 69 260, 2012 – 71 376, 2013 – 61 852, 2014 – 79 433, 2015 – 68 981).
2. Промоція міста.
2.1. За час роботи чотиримовного туристичного сайту міста Луцька (українською, англійською, польською і російською мовами) www.visitlutsk.com спостерігається чітка динаміка до зростання кількості його відвідувачів: за липень-грудень 2012 року туристичний сайт міста відвідали 26522 унікальних користувачів (користувачі, які вперше відвідали сайт); за 2013 рік – 53 177, за 2014 рік – 54 270, за 2015 рік – 77364, 2016 рік – 103 050.
Основними країнами проживання відвідувачів сайту у 2016 році є Україна, Польща, Росія, США, Кенія, Німеччина, Великобританія.
Створено відповідні (туристичні) сторінки у соціальних мережах: Facebook (1598 користувачів), Вконтакте (288), Instagram (46) та Twitter (52).
2.2. Місто Луцьк і його туристичний потенціал було презентовано на міжнародних та національних заходах:
- 22-ій міжнародній туристичній виставці UITT «УКРАЇНА – Подорожі та Туризм» у м. Київ (березень);
- 23-ому Міжнародному туристичному салоні «Україна 2016» – UITM (жовтень);
- XVII-ій Міжнародній туристичній виставці «ТурЕКСПО-2016» (жовтень);
- міжнародній виставці екологічних продуктів харчування «Ekogala-2016» у м. Жешув (грудень).
Протягом року Луцьк і його туристичний потенціал також було презентовано в рамках шістнадцяти профільних загальноукраїнських і міжнародних заходів:
- семінарі програми Східного партнерства ЄС у м. Стокгольмі (Швеція) (лютий);
- першому засіданні консультативно-дорадчого органу Мінекономрозвитку – Ради туристичних міст та регіонів у м. Ужгород (лютий);
- заходах з нагоди 700-ліття з дня вступу Великого князя Литовського на престол у м. Скаудвіле (Литовська Республіка) (лютий);
- парламентських слуханнях на тему: «Розвиток туристичної індустрії як інструмент економічного розвитку та інвестиційної привабливості України» м. Київ (квітень);
- другому семінарі-тренінгу в рамках спільного проекту Європейського Союзу та Ради Європи «Урбаністичні стратегії в історичних містах, скеровані громадами» у м. Кишинів (Республіка Молдова) (травень);
- святкових заходах з нагоди проведення фестивалю «Ганзейські дні у місті Каунас» (Литовська Республіка) (травень);
- щорічних святкових заходах «Дні Таурагського району 2016» у м. Таураге (Литовська Республіка) (травень);
- ІІІ Балтійсько-Чорноморському економічному форумі м. Херсон (червень);
- міжнародній конференції «Брендинг територій як запорука побудови успішної репутації» м. Київ (червень);
- четвертому культурному проекті «Схід Культури Європейський Стадіон Культури» у Республіці Польща ( червень) (м. Жешув);
- третьому міжнародному (регіональному) практичному семінарі на тему: «Міське планування: процес, учасники, цілі» у м. Київ (липень);
- презентації та обговоренні документу «Культурна політика України «Стратегія сталої громади»» у м. Київ (вересень);
- семінарі по обговоренню керівного плану міста Луцька в рамках проекту «COMUS» у м. Київ (вересень);
- Львівському туристичному форумі у м. Львів (жовтень);
- міжнародній конференції «Досвід організації екскурсійної діяльності та створення дієвого механізму контролю за наданням якісних екскурсійних послуг» у м. Київ (листопад);
- засіданні Ради туристичних міст і регіонів у м. Чернівці (грудень).
На 2017 рік запланована участь Луцька у Міжнародній туристичній виставці «UITT/Подорожі та туризм 2017», 24-ому Міжнародному туристичному салоні «Україна – UITM 2017», інших закордонних та регіональних виставках, форумах і семінарах.
2.3. Протягом року тривала активна співпраця з громадською спілкою «Туристичний альянс Луцька».
За участі Туристичного альянсу було проведено прес-тур для журналістів з Києва, забезпечено зйомки телеперадачі «Феєрія мандрів». Представники спілки брали участь у відкритті туристичного сезону міста Луцька – 2016, туристичних виставках та інших промоційних заходах. Основною їх метою була демонстрація можливостей Луцька як туристичної дестинації, зокрема, його архітектурної та культурної спадщини, інфраструктурних можливостей для прийому туристів.
2.4. У Києві було розміщено 5 бігбордів із рекламою Луцька.
2.5. Вийшли дві статті про Луцьк у фаховому журналі «Український туризм».
2.6. Проведено прес-тур для журналістів з Києва.
2.7. 15 травня проведено офіційне відкриття Туристичного сезону – 2016 у Луцьку.
2.8. Відбулася презентація нового видання – «Луцьк від А до Я», яке увібрало в себе ключові поняття, пов'язані з нашим містом і вийшло трьома мовами – українською, англійською та польською.
3. Розвиток туристичної інфраструктури.
3.1. У 2016 році було вдосконалено двомовну систему туристичної інформації (українською й англійською мовами). Зокрема, виготовлено і розміщено інформаційну таблицю «З'їзд європейських монархів у Луцьку»; виготовлено і встановлено вісім дорожніх туристичних знаків на в’їздах у місто, а також три вказівники «Зоо» у Центральному парку культури та відпочинку імені Лесі Українки, сім багатовекторних вказівників і чотири світлових пілони (у 2013 – 2015 роках було встановлено 11 багатовекторних вказівників, що вказують напрями руху та відстані до туристичних об’єктів, три світлових пілони з картою центральної та старої частини міста, 21 інформаційну таблиці з короткою історичною довідкою про пам’ятки архітектури культурної спадщини міста, інформаційні стенди (12 площин) на Театральному майдані, розміщено інформаційну таблицю «Луцький замок у ХVI ст.» (розміром 2*3 метри).
4. Створення нових туристичних продуктів Луцька.
4.1. У рамках проекту «Луцький кликун» протягом туристичного сезону (з травня по жовтень 2016 року) щодня о 12.00, а у вихідні та святкові дні о 12.00 та 19.00 Луцький кликун здійснював ритуал сурмління та виголошував інформацію про важливі події, що відбувалися у місті. Чотири скульптури Кликуна були встановлені до Відкриття туристичного сезону – 2016. Образ Луцького кликуна популяризувався у теле-, радіо- та інтернет-просторі, промоційній поліграфічній продукції і періодичних виданнях.
4.2. У рамках промоційної кампанії духовно-патріотичного спрямування «Я – Лучанин!» проведено ІV турнір з гри «Брейн-ринг» серед вузів Луцька на Кубок міського голови.
4.3. Проведено першу театралізовану екскурсію «Староміська прогулянка з Оксинею», яку відтоді туристи мають змогу замовити в Центрі туристичної інформації та послуг.
5. Робота комунального підприємства «Центр туристичної інформації та послуг» продовжує нарощувати обсяги надання послуг туристам, які відвідують наше місто.
5.1. Надання інформаційних послуг та екскурсійне обслуговування.
За 2016 рік працівники Центру безпосередньо надали інформаційні послуги 3006 туристам (з них 2563 – українські, 443 – закордонні). У попередні роки за серпень-грудень 2012 року (перше півріччя діяльності) – 240, 2013 – 1015, 2014 – 1342, 2015 — 75).
За 2016 рік організовано екскурсійне обслуговування для 83 туристичних груп: 69 – з України, 14 – з-за кордону (США, Австралія, Польща, Литва, Латвія, Йорданія, Саудівська Аравія, Франція); у 2015 році – 39 груп із України та 6 з-за кордону (США, Австралія, Польща); у 2014 році – 24 групи з України та 3 групи з-за кордону (США, Польща і Німеччина).
Окрім того, протягом року здійснювався екскурсійний супровід для офіційних делегацій, які прибували до Луцька в рамках співпраці з Луцькою міською радою.
Надано відповідь на більше 90 електронних запитів стосовно подій у Луцьку, роботи закладів культури та відпочинку, закладів харчування та проживання, місць відпочинку тощо. Також регулярно надавалась інформація за допомогою телефону, соціальних мереж тощо.
5.2. Організація та проведення заходів, майстер-класів, лекцій з луцькознавства:
- безоплатні екскурсії: до Дня Святого Валентина; про луцьке жіноцтво; «Караїми луцькі»; театралізовані екскурсії (5); для учасників фестивалю «Бандерштат» (7); «Прогулянка з Консулом»; велоекскурсії та велоквести (6); партнерські екскурсії в межах фестивалів, культурних подій тощо.
- семінари та практикуми на туристичну тематику у луцьких ВНЗ (СНУ імені Лесі Українки, ЛНТУ міста Луцька).
- проект «Візитка туриста» для комерційних організацій та туристичних об’єктів міста.
5.3. Реалізація проекту «COMUS»: розробка та експертна оцінка Керівного плану Луцька, написання статей на міську тематику; організація експозиції «Дні Європейської Спадщини у Луцьку»; модерування та сприяння проведенню інтерв’ювання міської спільноти групою студентів із Сент-Етьєну (Франція) в рамках проекту «COMUS»
5.4. Робота English Speaking Club. У Центрі туристичної інформації та послуг працює English Speaking Club (веде Волонтер Корпусу Миру США Джеремі Ханна). Дж. Ханна створив серію репортажів «Луцьк очима іноземців», «GraffitiCity: Lutsk» тощо.
6. Залучення позабюджетних коштів на розвиток туризму.
6.1. В 2016 в рамках Програми транскордонного співробітництва Польща-Білорусь-Україна 2014–2020 управління підготувало дві заявки на конкурс проектів за пріорітетом «Промоція місцевої культури та охорона історичної спадщини». Зокрема, спільно із містом Люблін підготовлено проект на тему «Нове життя старого міста: ревіталізація пам'яток історико-культурної спадщини Луцька та Любліна», з містом Жешув – «Спадщина Сходу. Прикордонна культурна та історична спадщина як ефективний інструмент промоції і співробітництва».
В.о. начальника управління Катерина Теліпська