Звіт про роботу управління з питань праці за 2020 рік
Управлінням з питань праці проводиться послідовна робота з підприємствами, установами та організаціями міста незалежно від форм власності і господарювання щодо погашення заборгованості з виплати заробітної плати, підвищення рівня оплати праці, дотримання законодавства про працю та охорону праці.
Серед основних питань, що перебували під особливою увагою спеціалістів відділу праці - стан дотримання на підприємствах міста мінімальних соціальних гарантій в оплаті праці. З метою впливу на ситуацію здійснюється моніторинг рівня середньої заробітної плати на підприємствах міста. Встановлено, що за результатами ІІІ кварталу 2020 року середня заробітна плата становила 9670 грн., що на 8,0 % більше, ніж у відповідному періоді 2019р. Середня заробітна плата по місту в 1,6 разів перевищує розмір мінімальної заробітної плати, гарантованої державою.
Спеціалістами відділу праці здійснювався постійний контроль щодо своєчасності виплати заробітної плати. З метою оперативного реагування та вжиття відповідних заходів проводився щотижневий моніторинг стану виплати заробітної плати на економічно активних підприємствах міста. За даними моніторингу сума боргу в цілому по місту станом на 01.12.2020 складала 21916,9 тис. грн., в числі боржників перебувало 7 економічно активних підприємств, а саме: ПАТ «Електротермометрія» (5437,4 тис. грн.), ПП «ТАМ Проект – Сервіс» (305,3 тис. грн.), ДКП «Луцьктепло» (10330,6 тис. грн.), ДП “Автоскладальний завод № 1” ПАТ “Автомобільна компанія “БОГДАН МОТОРС” (2839,5 тис. грн.), ДП “Волинський облавтодор” (557,9 тис. грн.), Філія «Луцька дорожньо-експлуатаційна дільниця» ДП «Волинський облавтодор» (45,5 тис. грн.) та ТзОВ “М.Ж.К” (1633,5 тис. грн.).
З метою впливу на існуючу ситуацію було забезпечено проведення 4-х засідань комісії з питань своєчасності сплати податків, внесення інших обов’язкових платежів, ліквідації заборгованості з виплати заробітної плати, детінізації заробітної плати, та 4 засідань робочої групи з питань моніторингу заробітної плати найманих працівників суб’єктів господарювання, які діють на території міста. Упродовж 2020 року на засіданнях вищезазначеної комісії та робочої групи було заслухано звіти 34-х керівників підприємств міста щодо рівня та своєчасності оплати праці. Акцентується увага на забезпеченні керівниками дотримання мінімальних соціальних гарантій в оплаті праці, встановленні диференціації розмірів заробітної плати, на встановленні строків виплати заробітної плати в ході здійснення повідомної реєстрації колективних договорів. Протягом 2020 року зареєстровано 90 колективних договорів та змін і доповнень до діючих договорів суб’єктів господарювання усіх форм власності.
Для забезпечення належного стану оплати праці найманих працівників, упередження порушень чинного законодавства про працю та зайнятість забезпечувалась діяльність робочої групи з питань легалізації тіньової зайнятості та заробітної плати найманих працівників. Для інформування роботодавців та працівників про найбільш ефективні способи дотримання законодавства про працю, моніторингу стану його дотримання, у тому числі щодо оформлення трудових відносин, було здійснено рейди-обстеження на території торгівельних центрів «Ювант», «Порт Сіті», «Караван», супермаркету «Там Там», Центрального універмагу «Луцьк», Центрального ринку, спортивно-розважального центру “Адреналін Сіті” та суб’єктів громадського харчування і торгівлі окремих мікрорайонів міста. 16-ма такими заходами було охоплено 614 об’єктів, на кожному із яких було вручено пам’ятку щодо порядку оформлення трудових відносин та ступеня відповідальності за порушення законодавства у цій сфері.
Протягом черня-серпня місяця інспектори праці спільно зі спеціалістами Управління Держпраці у Волинській області проводили інформаційну роботу з суб’єктами господарювання всіх форм власності у сфері оптової і роздрібної торгівлі, в тому числі пальним, тимчасового розміщення й організації харчування, будівництва, надання послуг, транспорту та їх працівниками. Такими 18-ма превентивними заходами було охоплено 428 об’єктів здійснення господарської діяльності.
Поряд із цим, постійно проводились інформаційні відвідування роботодавців та працівників відповідно до п. 28 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 823, якими було охоплено заклади торгівлі, громадського харчування, сфери послуг та ринки на території мікрорайонів міста. Під час заходів працівникам та роботодавцям роз’яснювали переваги офіційного працевлаштування, неприпустимість допуску до роботи працівників без належного оформлення трудових відносин. Протягом 2020 року управлінням з питань праці Луцької міської ради здійснено 44 таких відвідувань.
За результатами проведення вищезазначених заходів окремі роботодавці міста надіслали повідомлення до органу ДФС про укладення трудових договорів із 324-ма найманими працівниками.
Інспектори праці Луцької міської ради взяли участь у 5-ти інспекційних відвідуваннях спільно з фахівцями Управління Держпраці у Волинській області щодо додержання законодавства про працю при нарахуванні та виплаті заробітної плати медичним працівникам, які безпосередньо були зайняті на роботах з ліквідації коронавірусу та у 3-х інспекційних відвідуваннях з інших питань.
Упродовж 2020 року в місті сталося 54 нещасних випадки на виробництві, в ході яких травмовано 54 працівника, 3 з них смертельно. Працівники відділу охорони праці взяли участь в 12 спеціальних розслідуваннях нещасних випадків на виробництві. Крім того, протягом минулого року проведено 25 заходів контролю стану дотримання нормативних документів з охорони праці на підприємствах та закладах власності міста. За результатами заходів винесено 12 приписів, виявлено 132 порушення законодавства про охорону праці, запропоновано зупинити експлуатацію 10 одиниць устаткування та обладнання, у 5 випадках запропоновано заборонити виконання робіт у зв’язку із створенням реальної загрози життю та здоров’ю працюючих.
У відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України № 270 від 22.03.2001, працівниками відділу опрацьовано 21977 повідомлень із закладів охорони здоров’я міста про травми невиробничого характеру, з яких 34 зі смертельними наслідками, у зв’язку з чим прийнято 26 рішень про проведення розслідувань їх причин.
Крім того, протягом звітного періоду працівниками відділу охорони праці у відповідності до розпорядження міського голови, проведено обстеження 83 транспортних засобів, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах міста.