Лучеськ Великий
Першу згадку про Луцьк знайдено в Іпатіївському літописі 1085 року, коли йшлося про міжусобні чвари між нащадками Ярослава Мудрого. Щоправда дослідники міста мають підстави стверджувати, що воно виникло приблизно 1000 року. Археологічні ж дослідження вказують на існування поселень на території міста ще до часів неоліту (ІІІ тис. до н.е.). Назву Луцька пов’язують із його розташуванням на повороті (луці) річки Стир. Є й інша версія: назва походить від імені Лука. Так звали вождя дулібів, який нібито заснував місто на острові, утвореному Стиром та його рукавами. Тепер на цьому острові — територія Державного
З’їзд європейських монархів 1429 року
Після смерті князя
На з’їзд, який відбувся в січні 1429 року, приїхали монархи та посли приблизно двадцяти країн Центральної і Східної Європи. Серед них імператор Священної Римської Імперії король німецький, чеський та угорський Сигізмунд, король польський Ягайло, король датський і шведський Ерік IV, магістр пруський Русдарх, магістр ліфляндський Альфрідус, а також великі князі: московський, тверський і рязанський; царі перекопської і заволзької Орд; молдавський воєвода; посли Римського Папи і візантійського імператора. Всі вони прибували в оточенні своїх дипломатів, охорони та прислуги, так що загальна кількість гостей у кілька разів перевищила чисельність лучан.
Для міста Луцька з’їзд також був важливою подією: він допомагав йому стати європейським містом, сприяв його благоустрою і розбудові.
Легенди і дійсність луцьких підземель
Під час досліджень археологи виявили підземелля та підземні ходи, які за їх ознаками та походженням можна розділити на три основні групи. Першу і найбільш чисельну з них складають підвали і льохи старовинних будинків. В Лучеську Великому ще від XV ст. будували чотири- і навіть п’ятиповерхові муровані
Друга група овіяних легендами луцьких підземель- це, як не дивно, просто каналізація старовинних
І, нарешті, третю, найменшу групу підземель складають кілька підземних виходів із замку Любарта. Зокрема, один із них виходив просто на луг, а інший- до річки Стир. Такі підземні ходи теж були вузькими і не довгими. Звичайно, що під річкою вони ніяк не могли проходити, бо були б повністю затоплені водою. Слугували ці підземні ходи для того, щоб таємно покинути оточений ворогом замок або швидко проникнути в нього ззовні. В документах вони називаються потайниками, або колодязями для схову від татар.
«Малий Рим Сходу»
Християнські
У Верхньому замку стояла соборна церква Івана Богослова з двором владики, монастирським будиночком і некрополем князів та владик луцьких.
В Окольному замку розташовувалося сім храмів. Із
У самому місті були муровані монастирі домініканців із костелом Успіння Богородиці та школою, боніфраторів із костелом Святого Якова і шпиталем, кармелітів із прекрасно оздобленим декоративним ліпленням і розписами храмом Діви Марії.
Загальна кількість всіх християнських храмів у Луцьку впродовж його історії складала більше тридцяти, проте одночасно в місті існувало близько двадцяти цих споруд, тому що деякі з них за старістю, недоглядом чи стихією могли бути зруйновані, з них лишалися тільки погости, на яких часто зводилися нові храми або ж міські будівлі.
Луцьке братство
У 1596 році Луцький і Володимирський єпископ при підтримці Київського митрополита підписали в Бресті
Втративши свої храми, православна громада Луцька: купці й ремісники, священики, князі, пани і шляхта об’єдналися у православне братство. Разом було легше відстоювати своє право на віросповідання, а
Активна діяльність Луцького братства разом із братствами Львівським і Київським, палкі виступи депутатів державного сейму луцьких братчиків Лаврентія Древинського і Олександра Пузини змусили короля Польщі відновити діяльність православної церкви на землях
Проте у XVIII ст. зусиллями католицької держави православна церква Волині й Луцьке братство припинили своє існування. Їхні храми занепали і згодом були розібрані.
Тут проживала родина Косачів
Вперше родина Косачів приїхали до Луцька і прожевали в ньому з 1879 до весни 1882 року. Батька Лесі Петра Антоновича як державного службовця перевели сюди на посаду голови з’їзду мирових посередників.
Родина поселилася в колишньому колегіумі монастиря єзуїтів, в якому здавалися квартири для службовців. Саме тоді дев’ятирічна Леся написала свій перший вірш «Надія».
Навесні 1882 року сім’я Косачів переїхала до свого маєтку в селі Колодяжному.
Вдруге ця родина, яка вже почала відігравати помітну роль у громадському і культурному житті Волині, квартирувала в Луцьку в 1890–1891 роках. Цього разу родина Косачів проживала в гарному будиночку, який знаходився з іншого боку від Кафедрального костелу. Тут і були службові кабінети Петра Антоновича.
У 1891 році сім’я поїхала з Луцька.
Загадковий народ караїми
На західній околиці Старого Луцька ще зовсім недавно проживали караїми. В
Караїми- народ незвичайний і цікавий, але для широкого загалу маловідомий.
Цей народ проживав колись у Криму і північному Причорномор’ї. Він походив, скоріше за все, від нащадків древніх хазарських племен, об’єднаних у велику державу Хазарський каганат часів найперших київських князів на Русі. Караїми сповідували іудейську віру. Згодом вони перебували під
На самому початку XV ст. великий князь Литви Вітовт під час одного зі своїх кримських походів привіз декілька сотень сімей караїмів у
Власне в Луцьку поселилося біля тридцяти сімей караїмів, які добре адаптувалися в місті.
Уродженець Луцька караїм Абрахам Фіркович став відомим
На відміну від євреїв, луцькі караїми пережили лихоліття Другої світової війни, але після її завершення роз’їхалися по ближніх і дальних світах- хто в Галичину чи Прибалтику, а хто до Польщі чи Франції.
За книгою Петра Троневича «Оповідання з давньої історії Луцька»