Основне про Реєстр виборців
Державний реєстр виборців (далі - Реєстр) – це автоматизована інформаційно-комунікаційна система, призначена для зберігання та обробки даних, що містять відомості про громадян України, які мають право голосу на виборах різних рівнів.
Завданнями Реєстру є ведення персоніфікованого обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, складання списків виборців для всеукраїнських і місцевих виборів та референдумів та облік виборчих дільниць, які існують на постійній основі.
Органи Реєстру мають трирівневу структуру:
- розпорядник Реєстру;
- органи ведення Реєстру;
- регіональні органи адміністрування Реєстру.
Розпорядником Реєстру є Центральна виборча комісія. Службою розпорядника реєстру утримується увесь банк даних.
Повноваження органу ведення Реєстру здійснюють територіальні представництва Центральної виборчої комісії, утворені відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію". До прийняття Центральною виборчою комісією рішення про початок роботи її регіональних та територіальних представництв органом ведення Державного реєстру виборців є:
1) у районі, районі в містах Києві, Севастополі - структурний підрозділ апарату відповідно районної, районної у містах Києві, Севастополі державної адміністрації;
2) у місті обласного (республіканського в Автономній Республіці Крим) значення без районного поділу - виконавчий орган міської ради;
3) у районі в місті обласного значення з районним поділом - виконавчий орган районної в місті ради (або структурний підрозділ створеного у районі виконавчого органу міської ради).
В Україні станом на 1 січня 2022 року функціонувало 334 відділи ведення Реєстру, які підтримували в актуальному стані свої ділянки загальнодержавної бази даних.
Повноваження регіональних органів адміністрування Реєстру здійснюють регіональні представництва Центральної виборчої комісії, утворені відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію". До прийняття Центральною виборчою комісією рішення про початок роботи її регіональних та територіальних представництв регіональним органом (відділом) адміністрування Державного реєстру виборців є:
1) в Автономній Республіці Крим - структурний підрозділ апарату Ради міністрів Автономної Республіки Крим;
2) в області, місті Києві, місті Севастополі - структурний підрозділ апарату обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації.
Відділи адміністрування Реєстру функціонують у Київській міській раді та 24 облдержадміністраціях. Функції відділу адміністрування Реєстру в Міністерстві закордонних справ України здійснює структурний підрозділ, який відповідає за ведення Державного реєстру виборців.
Реєстр ведеться в електронній формі з єдиною централізованою базою даних, яка містить персональні дані усіх виборців України.
Ведення Реєстру включає організаційно-правову підготовку та виконання в режимі записування таких дій:
· внесення запису про виборця до бази даних Реєстру;
· внесення змін до персональних даних виборців, що містяться у базі даних Реєстру;
· знищення запису Реєстру.
До Реєстру заносяться та в базі даних Реєстру зберігаються відомості про виборця (персональні дані) таких видів:
1) ідентифікаційні персональні дані виборця;
2) персональні дані, які визначають місце та умови голосування виборця;
3) службові персональні дані.
Ідентифікаційні персональні дані виборця, які однозначно визначають його особу, це:
· прізвище;
· власне ім’я (усі власні імена);
· по батькові;
· дата народження;
· місце народження;
· унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі
(якщо така інформація внесена до паспорта громадянина України).
Персональні дані, які визначають місце та умови голосування виборця, це:
· виборча адреса виборця (адреса, за якою задекларовано або зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні", або інша адреса, визначена відповідно до пунктів 3-7 статті 8 Закону України "Про Державний реєстр виборців");
· номер виборчої дільниці, до якої віднесений виборець;
· відомості про постійну нездатність виборця пересуватися самостійно (за наявності підстав).
До службових персональних даних відносяться: дата набуття виборцем громадянства України, дата визнання особи недієздатною та поновлення дієздатності, дата смерті виборця або дата оголошення його померлим, дата скасування рішення суду про оголошення особи, включеної до Реєстру, померлою, службова відмітка про вибуття виборця із зареєстрованого місця проживання (без внесення змін до його виборчої адреси); службова відмітка про проходження виборцем строкової військової служби; посилання на документи (із зазначенням їх реквізитів), які є у розпорядженні органу ведення Реєстру та стали підставою для внесення запису або персональних даних до бази даних Реєстру, зміни (уточнення) цих персональних даних або знищення запису.
Персональні дані виборця вносяться до бази даних Реєстру у формі запису - сукупності всіх персональних даних виборця, передбачених статтями 5-9 Закону України "Про Державний реєстр виборців". Кожному виборцю відповідає один запис у Реєстрі.