Бійці 14-го Окремого полку безпілотних авіакомплексів творять історію нового технологічного війська
14-й Окремий полк безпілотних авіакомплексів – це унікальне та єдине у світі формування, що застосовує безпілотні авіаційні системи на всіх рівнях, починаючи з тактичного. Саме тому підрозділ оснащений різноманітними зразками безпілотних авіаційних комплексів, які використовуються як для ударних операцій, так і для розвідки та цілевказання високоточних артилерійських та авіаційних ударів. Також, для успішного планування та проведення своїх операцій, полк застосовує найсучасніші системи ситуативної обізнаності.
Цей підрозділ було створено наказом Головнокомандувача у 2022 році і вже у жовтні цього ж року він розпочав свій бойовий шлях як окремий батальйон БпАК 190-го навчального центру. Підрозділ формувався групою вихідців із ССО і його завданням було забезпечення переваги над ворогом на найгарячіших ділянках фронту. Тоді підрозділ виконував функцію такого собі новаторського для нашої армії експерименту. Спливло більше 2 років. Що змінилося у житті та роботі 14 Окремого полку безпілотних авіакомплексів, розповідає наш земляк, лучанин Андрій Хведчак — головний сержант роти БпАК.
– Полк, який ви представляєте, був створений як експерементальне з’єднання у 2022 році. Наскільки вдалим виявився експеримент і у що він вилився, станом на сьогодні?
– На той час дрони стали для нас найдоступнішою можливістю щось протиставити тотальній перевазі ворога в артилерії та техніці. Фішка цього роду військ у тому, що засоби ураження і тактики їх використання постійно еволюціонують, що тягне за собою необхідність постійно вдосконалюватись як операторам так і командирам. Експеримент полягав у тому, щоб зробити саме спеціалізований підрозділ, який буде компетентний у всьому спектрі тактик використання, і зможе швидко виконувати накази на ураження тими засобами і тими тактиками, які будуть найбільш ефективні в поточній ситуації. А вилився він сьогодні в уже створені Сили безпілотних систем і в купу крутих підрозділів, чиї відео уражень набирають переглядів більше ніж шоу в праймтаймі.
– Ви спеціалізуєтеся на безпілотних авіаційних системах як вітчизняного так і закордонного виробництва. Давайте їх порівняємо, щоб нашим читачам було ясніше, наскільки конкурентною є наша рідна продукція?
– Складне питання. Навіть не складне, а дуже об’ємне. На мою суб’єктивну думку, якби на даний момент українські виробники дронів вільно вийшли на світовий ринок, вони б зайняли сегмент на мільярди доларів. Співвідношення ціна\якість\адаптованість до реальних умов у нас круте. І це я не про збирання на кухнях квадрокоптерів.
– Як у підрозділ потрапили конкретно ви?
– Пощастило. Був у складі ТРО, бригада охороняла білоруський кордон. Заповнив гугл-форму в інтернеті, де набирали в бойові підрозділи. Боявся, що війна закінчиться а я так і не прийму активної участі в процесах. Дарма боявся.
– У 2022 році ви брали участь у визволенні Херсону, цьогоріч долучалися до Курської операції. Де було складніше і чому?
– Можу загальну тенденцію описати – з розвитком дронів підвищується безпека і комфорт оператора. Значно підвищується. Це як пересіли з батьківських Жигулів на Теслу з автопілотом.
– Полк від початку формувався із бійців з досвідом. Зараз щось змінилося? Чи може до вас приєднатися людина недосвідчена? Що саме для цього потрібно?
– Ой, скільки там того досвіду було. Приходили люди, раніше чи пізніше, навчалися, вливалися рівноцінно в колектив. Тут питання в мотивації навчатися і здатності навчатися. Так, досвід, як і відповідні рефлекси, моторика – вкрай важливі для пілотів фпв. Так, є безцінний неоцінений досвід людей, які роками вивчали інженерію та софт БПЛА. Але нові побратими достатньо швидко виходять на достатній фаховий рівень. Зараз велика частина наших побратимів перейшла для формування нових підрозділів Сил безпілотних систем. Не зраджуючи традицій, ми набираємо до себе тільки добровольців. З розумінням того, що їм потрібно буде тривалий час вчитися. Але далеко не кожна людина, яка служить у нас, повинна вміти працювати з БПЛА. Водії, фахівці РЕР, електронщики, програмісти, логісти, техніки. Пілотів менше, але не скажу наскільки. Не можу розголошувати такі подробиці по своєму підрозділу, але колись слухав лекцію одного зеленого берета (американського, а не наших прикордонників) – у нас на одного бійця, який безпосередньо бере участь у завдання припадає 5-6 бійців підтримки. Якщо людина захоче, то матиме можливість навчитися.
– Які саме спеціальності сьогодні найбільше потрібні вашому полку?
– Я б сказав не спеціальності, скоріше це певні нахили та компетенції. Потрібно багато технічних спеціалістів, отаких рукастих, які і шафу з ІКЕА зберуть по кресленню, і генератор заправлять, запустять. Люди, які дружать з паяльником і електросхемами. Програмісти, водії, пілоти. Я навіть інакше скажу – людина амбітна, здатна навчатися, дисціплінована – вона за кілька місяців активного навчання здатна зайняти 90 відсотків посад.
– Є якісь особливі вимоги щодо фізичного стану нових бійців? І чи є якісь речі, що можуть перешкодити бажаючим до вас долучитися?
– Залежить від посад, але з мого досвіду практично не було у нас людей, які фізично не «тягнули» службу. Завжди можна підібрати щось, що відповідає фізичним можливостям людини. Тут скоріше потрібно наголосити, що у рекрута повинні бути професійні компетенції, мотивація, дисциплінованість. Вам буде складно долучитися до підрозділу, якщо ви були засуджені, маєте близьких родичів в рф або на окупованих територіях. Мааєте в біографії керівну посаду в силових структурах за часів Януковича – готуйтесь до проходження поліграфу. Алкоголь і наркотики – дуже сувора заборона. І це не жарт.
– Розкажіть трохи про такі цікаві кожному матеріальні речі, як побутові умови проживання у полку, грошове, речове забезпечення тощо?
– Я багато читав в інтернеті про проблеми з цим в інших підрозділах, але в нашому ніколи не стикався. У нас повністю закривають все по нормах. Як таке може бути, щоб не видали форму чи їжу, я навіть не уявляю. Насправді, їжі навіть забагато, ми все не з’їдаємо. Так само і з грошовим забезпеченням. Місяць на бойових – від 120 тисяч. Якщо виконуєш функції забезпечення в логістиці– від 50 тисяч в місяць. Збоїв на півтора року я не пам’ятаю.
– Як до вас долучитися? Яку підготовку доведеться пройти? Наскільки довготривалим є шлях від підписання контракту чи мобілізації і до залучення у бойових діях?
– Скануйте код або переходьте за посиланням: https://uadd.me/14polk2bat. Там є розширена інформація про підрозділ та гугл – форма, де ви зможете залишити свої дані та подату заявку на розгляд. Потім рекрутер з вами поспілкується (якщо ви не забудете написати в анкеті свій контактний номер), вам запропонують посаду відповідно ваших побажань. Або не запропонують, якщо ви нам не підійдете. Далі рішення за вами, мобілізація проводиться безпосередньо в підрозділ за вашою заявою про добровільну мобілізацію. А потім БЗВП на навчальному центрі, а далі багато різних навчань залежно від вашої посади. Ну якщо посада бойова. Ніхто вас не підпустить до високотехнологічного і високовартісного обладнання, без купи навчань і без впевненості у вашому рівні компетенцій. За кермо боліда Формули не беруть водіїв з вулиці. І, взагалі, готуйтесь до того, що процес навчання буде циклічним. Кожні кілька місяців буде якийсь новий засіб і на ньму буде потрібно знову вчитися. Навчання у нас це один з постійних і штатних режимів служби. Бійці навіть бурчать «коли уже на бойові нарешті, скільки можна тих навчань, а не навпаки».
– Які переваги має служба конкретно у вашому підрозділі?
– Переваг багато, тому скажу про найважливішу. Ініціативи вітаються, людей оцінюють відповідно до їх реальних компетенцій та внеску в спільну мету. І взагалі, командири розуміють, що ефективність створюють люди. І в свою чергу створюють особовому складу максимально комфортні та безпечні умови служби. Підрозділ дуже гуманний до своїх.
(Газета "Луцький замок" №46, 18 грудня 2024 року)