1. Головна
  2. Оперативна інформація

Депутати Луцької міської ради звернулися до керівництва країни щодо невідкладних заходів для забезпечення стабільної роботи підприємств ТКЕ в умовах ринку природного газу

Сьогодні депутати під час позачергової 11-ї сесії міської ради прийняли звернення звернення до Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України щодо невідкладних заходів для забезпечення стабільної роботи підприємств ТКЕ в умовах ринку природного газу.

Луцький міський голова Ігор Поліщук зауважив, що нині ситуація у теплоенергетичній сфері критична. За його словами, режим покладання спеціальних обов’язків завершується 20 травня, тобто саме у цей день ДКП “Луцьктепло” та іншим теплогенеруючим підприємствам України припинять подачу газу. “Нові правила вимагають поденно визначати закупівлю газу, а це зробити нереально, адже в опалювальний період через температурний режим ми не знаємо, яке буде споживання. Недобір чи перебір газу — це автоматично отримання штрафних санкцій. Якщо Кабінет Міністрів не прийме рішення про продовження режиму покладання спеціальних обов’язків, то усі теплогенеруючі підприємства в Україні з 20 травня припинять подачу гарячої води”, - додав він.

Також Ігор Поліщук зауважив, що згідно нових правил за газ для виробництва теплової енергії та гарячої води необхідно вносити передоплату. “На 11 днів травня та червень ДКП “Луцьктепло” необхідно вже до 20 травня заплатити 21 мільйон гривень. На жаль, таких коштів підприємство не має, адже лучани платять за надані послуги, а не роблять передоплати. Двоставковий тариф, який нині діє, коштів вистачає у літній період лише на поточну роботу та ремонт мереж”, - зауважує очільник міста.

Однак, відсутність гарячого водопостачання у літній період - це лише одна частина проблеми. Найбільшою проблемою є початок нового опалювального сезону. Ігор Поліщук зауважив, щоб розпочати подачу тепла в місті восени, необхідно буде наперед заплатити постачальнику газу 120 мільйонів гривень. “Таких вільних коштів у ДКП “Луцьктепло” ніколи не було. Нам необхідно буде брати кредит, аби розпочати подачу тепла. Ми уже з директором підприємства Іваном Скорупським розпочали переговори з банками щодо можливості кредитування”, - додав він.

Аналогічна ситуація і в інших містах України.

Ігор Поліщук зауважив, що й перехід населення на бойлери, аби мати гарячу воду влітку, не є варіантом, адже з 1 липня чи 1 серпня суттєво піднімається вартість електроенергії.

Проблемою є й те, що неподача в міжопалювальний період гарячої води згубно вплине на мережі, які й так є зношеними.

У свою чергу, директор ДКП “Луцьктепло” Іван Скорупський додав, що подобове прогнозування, яке тепер згідно умов договорів вимагають у підприємства, є нереальним. “У літній період ми ще приблизно можемо спрогнозувати обсяги споживання газу у той чи інший день тижня. Але в опалювальний період ми цього зробити не можемо. Ми не знаємо, чи будуть сильні морози чи буде тепло. Скільки газу нам необхідно буде, аби подати теплоносій”, - наголосив він.

Іван Скорупський зазначив, що аналогічна ситуація й у інших теплогенеруючих підприємств України.

 

 Свою точку зору з цього питання висловили й депутати Михайло Щур, Микола Федік та Михайло Наход, які засудили дії уряду.

 

 

Звернення

щодо невідкладних заходів для забезпечення стабільної роботи

підприємств ТКЕ в умовах ринку природного газу

 

З 1 травня 2021 року мало втратити свою чинність Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 19.10.2018 №867 (надалі – ПСО), відповідно до якого Акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» здійснювало постачання природного газу виробникам теплової енергії.

Кабінет Міністрів України своєю Постановою від 30.04.2021 № 444 вніс зміни у ПСО продовживши його дію до 20.05.2021 року, однак такий короткий термін, який до того ж співпав з травневими святами, ніяким чином не вплинув та й не міг вплинути на ситуацію, яка продовжує ускладнюватись на ринку газопостачання.

У своєму зверненні від 30.04.2021 року на Вашу адресу Луцька міська рада вже обгрунтовувала свою позицію з даного питання та вказувала про необхідність продовження дії ПСО як мінімум до 01.05.2022 року однак це не знайшло підтримки у чинної влади.

В черговий раз інформуємо, що теплопостачальні організації зобов’язані перейти на роботу в умовах повноцінного ринку газу, який можливий лише за умови відсутності заборгованості перед АТ НАК «Нафтогаз України».

Однак на сьогодні проблема розрахунків Державного комунального підприємства «Луцьктепло» за спожитий природний газ задля забезпечення потреб громади зайшла в глухий кут. Більше того, дане підприємство опинилися в умовах, коли мова йде вже не про розвиток, а про виживання. При цьому тривала криза неплатежів населення за опалення та спожиту гарячу воду, а також занижені тарифи на теплову енергію встановлені для теплопостачальних підприємств протягом останніх п’яти років призвели до неможливості своєчасно розраховуватися підприємству з постачальником природного газу. Це призвело до численних судових спорів за позовами постачальника природного газу – АТ НАК «Нафтогаз України» до підприємства про стягнення заборгованості та додаткового нарахування неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних. Так, на сьогодні загальна заборгованість підприємства перед газопостачальною організацією становить 366,2 млн. грн.

Окрім того, АТ «НАК «Нафтогаз України» пропонує укласти з 20 травня 2021 року контракт на купівлю природного газу між підприємством та Товариством з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдінг», що входить до складу Групи «Нафтогаз» на умовах попередньої оплати або ж надання банківської гарантії. При цьому структурою затверджених тарифів не передбачено оплату авансових платежів та штрафних санкцій, крім того оплата за надані послуги споживачами надходить у наступному місяці за звітним.

Відповідно до умов договору, якщо обсяг фактично відібраного газу Споживачем буде відрізнятися від заявленого, тобто виникає добовий небаланс Споживача за відповідну Газову Добу, споживач сплачує Постачальнику штраф в розмірі 3% від обсягу небалансу Споживача. А у разі виникнення місячного небалансу на ±10% Споживач зобов’язаний оплатити Постачальнику штраф у розмірі 20% від Договірної вартості обсягу газу. Дані умови договору є дискримінаційними для підприємств теплопостачання, оскільки фактичне споживання природного газу прямо залежить від температури навколишнього середовища в опалювальному періоді, тобто підприємства не зможуть вірно заявити обсяг газу за добу наперед, наслідком чого будуть небаланси та штрафи. Це стане додатковим фінансовим тягарем для підприємств теплоенергетики, що може поставити під сумнів початок нового опалювального сезону.

Усе зазначене відбувається на фоні карантинних обмежень, які спричинені коронавірусною інфекцією та запроваджені в державі, що накладає відповідний тягар як на населення, так і на підприємство, яке надає відповідні послуги з теплопостачання, адже ці обмеження продовжуються другий рік поспіль.

Неузгодженість законодавства, економічно необґрунтовані тарифи, високі ціни на енергоресурси, неможливість переходу до нових договірних відносин не дають на сьогодні змоги підприємству проводити якісну ремонтну кампанію, вчасно розраховуватися за спожиті енергоресурси, погашати кредиторську заборгованість, проводити реконструкцію та модернізацію основних фондів.

Зважаючи на ситуацію, яка склалася на ринку газопостачання, Луцька міська рада вчергове звертається до Вас з проханням продовжити дію ПСО до 01.05.2022 року, оскільки в іншому випадку це спричинить хаос у взаємовідносинах між теплогенеруючими та газопостачальними підприємствами, що в свою чергу поглибить ще більше кризові явища на даному ринку послуг та поставить комунальні підприємства, які генерують теплову енергію для громади, на межу виживання.

Вищезазначені події на ринку газопостачання України в кінцевому результаті будуть впливати на якість та своєчасність надання послуг з теплопостачання населенню як кінцевому їх споживачу.

 

 

 

Відділ інформаційної роботи міської ради

(777904, 777946, 724727, 720665)