1. Головна
  2. Оперативна інформація

Депутати підтримали звернення до НКРЕКП щодо затвердження тарифів для КП “Луцькводоканал” на 2025 рік

Депутати підтримали звернення до НКРЕКП щодо затвердження тарифів для КП “Луцькводоканал” на 2025 рік

Сьогодні обранці громади під час 65-ї сесії Луцької міської ради підтримали проєкт рішення “Про звернення до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо затвердження тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для КП “Луцькводоканал” на 2025 рік”.

 

 

ЗВЕРНЕННЯ

до Національної комісії, що здійснює державне регулювання

у сферах енергетики та комунальних послуг щодо затвердження тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення

для КП «Луцькводоканал» на 2025 рік

 

КП «Луцькводоканал» є єдиним спеціалізованим підприємством яке провадить ліцензовану діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення на території Луцької міської територіальної громади і має статус об’єкта життєзабезпечення і стратегічного значення, забезпечує населення Луцької міської територіальної громади послугами з подачі холодної питної води та приймання стічних вод до комунальної каналізації, подачі води теплопостачальним підприємствам для надання ними послуг з постачання гарячої води і опалення, та для забезпечення пожежної безпеки. Підприємство займає монопольне становище на ринку послуг з водопостачання та водовідведення і відповідно до Закону України «Про природні монополії» включено до Переліку суб'єктів природної монополії в територіальних (географічних) межах Волинської області.

 

Відповідно до Переліку секторів критичної інфраструктури, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 1109, тип основної послуги централізоване водовідведення відноситься до підсектору «комунальні послуги» сектору 10 «Системи життєзабезпечення» секторів критичної інфраструктури.

Пунктом 1.2. розділу 1 Статуту КП «Луцькводоканал» передбачено, що засновником (власником) підприємства є територіальна громада міста Луцька, в особі Луцької міської ради.

Майно КП «Луцькводоканал» перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Луцька та закріплюється за підприємством на праві господарського відання, що передбачено пунктом 3.1. розділу 3 Статуту КП «Луцькводоканал».

Відповідно до норм статті 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Підпунктами 1, 5 пункту а) статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що до повноважень органів місцевого самоврядування в галузі житлово-комунального господарства належить, зокрема, управління об'єктами житлово-комунального господарства, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню; вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води.

Безумовно, Луцька міська рада, як представник територіальної громади міста, зобов’язана реагувати на будь-які ситуації, дії чи рішення, які завдають шкоди правам та свободам Луцької міської територіальної громади та можуть виразитися, зокрема, в залишенні населення без холодної питної води та водовідведення.

З огляду на це змушені звернутись до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг з приводу ситуації, яка склалась із встановленням для КП «Луцькводоканал» тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.

Доходи КП «Луцькводоканал» формуються на основі тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, які встановлюються для підприємства Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Діючі тарифи, на послуги водопостачання та водовідведення встановлені постановами НКРЕКП від 22.12.2021 № 2861 та від 28.05.2024 № 1001. Водночас, тарифи, які введені в дію з 1 червня поточного року застосовуються тільки для інших споживачів, тарифи для категорії «населення» застосовуються на рівні тарифів, встановлених станом на 24 лютого 2022 року.

За підсумками роботи за 9 місяців 2024 року фінансовий результат КП «Луцькводоканал» за основним видом діяльності становить 83 226,3 тис. грн збитків. За рахунок фінансування з бюджету Луцької міської територіальної громади у розмірі 50 855,7 тис. грн та отримання інших доходів, загальний результат підприємства за вказаний період становить 24 867,9 тис. грн збитків.

Внаслідок відсутності рішення НКРЕКП про встановлення тарифів, у КП «Луцькводоканал» наявна недоїмка коштів на покриття всіх його затрат на основну діяльність, а саме, за статтями - електрична енергія, реагенти, паливно-мастильні матеріали, матеріальні ресурси на проведення аварійних ремонтів ділянок водопровідних мереж, витрат на оплату послуг, реалізацію інвестиційної програми, витрат, пов’язаних зі сплатою податків, зборів та інших передбачених законодавством обов’язкових платежів, оплату праці згідно вимог галузевих норм та колективного договору, фінансових зобов’язань по кредитним договорам.

Покриття затрат підприємства за 9 місяців 2024 року діючими середньозваженими тарифами становить:


 

реагенти

27,8%

фінансові витрати (відсотки по кредитам)

73%

електроенергія

64,2%

податки, та збори

73,3%

витрати на оплату праці

79,5%

нарахування на зарплату

95,5%

 

Середньозважена встановлена вартість на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення за аналізований період становить 24,66 грн/м3 (без ПДВ), фактична вартість реалізованих послуг водопостачання та водовідведення склала 35,82 грн за 1 м3 (без ПДВ), тобто збитки від реалізації 1 м3 послуг по водопостачанню та водовідведенню становлять 11,16 грн. Заборгованість в оплаті товарів, робіт та послуг становить 31994,0 тис. грн, у тому числі борг за спожиту електроенергію станом на 18 листопада 2024 р. становить 8439,3 тис. грн (з ПДВ).

В результаті прогнозований збиток підприємства на кінець 2024 року за основним видом діяльності без урахування дотації з бюджету Луцької міської територіальної громади очікується близько 110 968,4 тис. грн, а за відсутності рішення щодо встановлення економічно обґрунтованого тарифу на послуги на плановий 2025 рік, різниця тарифів між поданими розрахунками та діючими тарифами становитиме 239 204,0 тис. грн.

Неприйняття рішення про встановлення економічно обґрунтованих тарифів матиме критичні наслідки: неможливість закупівлі реагентів, що позначиться на якості води; також можливе введення графіків погодинної подачі води, що спричинить соціальну напругу; погіршиться стан розрахунків за воду; внаслідок відсутності матеріальних ресурсів – зростуть борги за електроенергію, несвоєчасно виконуватимуться ремонтні роботи, що призведе до збільшення втрат води та зросте відтік кваліфікованих кадрів через неналежний рівень заробітної плати та не виконання умов колективного договору та галузевих угод в частині оплати праці.

Зважаючи на негативний вплив запровадженого внаслідок військової агресії проти нашої країни воєнного стану на економіку та платоспроможність населення, прийняття рішення щодо підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги для населення постійно відтерміновується. Водночас це ускладнює роботу водопостачальних підприємств та дедалі більше призводить до боргового колапсу.

Відповідно до вимог законодавства України економічно обґрунтовані витрати собівартості надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення повинні відшкодовуватися за рахунок тарифів, (частина 2 статті 12 Закону України «Про ціни та ціноутворення»), державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації). Положеннями частини 2 та 4 статті 10 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» передбачено, що тарифи на комунальні послуги суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих планованих витрат на їх виробництво з урахуванням планованого прибутку. Встановлення тарифів на комунальні послуги, нижчих за розмір економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, не допускається.

Враховуючи вищевикладене, Луцька міська рада звертається до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг з вимогою затвердити економічно обґрунтовані тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для КП «Луцькводоканал» на 2025 рік.

 

Управління інформаційної роботи міської ради

(777904, 777946, 724727, 777937)