Як і навіщо навчити дітей взаємодіяти?

Міжособистісний рівень розвитку важливий в опануванні дитиною світу. Він готує її до різноманітних соціальних ролей, до вміння співпрацювати й почуватися впевнено у світі людей.
Щоб маленькі діти могли вільно досліджувати своє середовище, взаємодіяти з іншими, розвивати відчуття свого «я» та впевненість у собі, їм треба відчувати емоційну й фізичну безпеку. Взаємодія з однолітками – це уміння навчитися безпечно спілкуватися (як у дитинстві, так і в дорослому житті), обмінюючись ідеями, знаннями, досвідом. Взаємодіючи з однолітками, дитина проявляє активність, розвиває здорове уявлення про себе й позитивну самооцінку, стає незалежнішою, навчається ділитись іграшками, а пізніше – ідеями, виявляти зацікавленість у тому, що роблять інші, просити про допомогу й допомагати іншим, заспокоювати їх, висловлювати схвалення чи ділитися радістю.
Зацікавте дитину іншими дітьми, навчіть розрізняти ровесників
-
Переглядаючи журнали чи книжки з картинками, пограйте з дитиною в гру, в якій треба показати, де діти й де дорослі.
-
Пофантазуйте, як би звали цих дітей, скільки б їм було років, чим би вони цікавилися, у що любили б гратися. Запитайте, чи дружила б дитина з цим хлопчиком/дівчинкою.
Навчіть приєднуватись до гри
-
Частіше самі запитуйте дитину: «Можна з тобою погратися? Можна взяти твою іграшку?».
-
З іграшками потренуйтеся вітатися, називати своє ім’я, просити приєднатися до гри. Програйте різні варіанти: коли запрошення приймають і коли не приймають.
Навчіть Ініціювати розмови
-
Граємо в «прибульця», який щойно висадився на планету й досліджує життя на ній. Він підходить до різних предметів, принюхуючись і придивляючись. Підходить до людей, намагається й людину понюхати, а люди навчають його вітатися так, як заведено на Землі.
Навчіть заохочувати інших дітей до гри та грати разом
-
Коли ви з дитиною на майданчику, з її дозволу запрошуйте до гри інших дітей. А потім відходьте далі, залишаючись у полі зору дитини.
-
Грайте в рольові ігри з багатьма персонажами.
-
У кожного своя переносність контактів, свій темперамент; нервова система має ліміт спілкування. Кожна дитина витримує певну кількість дітей поруч. Пам’ятайте, що дитина не завжди має потребу в контактах.
Навчіть ділитись ідеями
-
На аркуші паперу по черзі разом з дитиною малюйте, додаючи по одній деталі. Наприкінці пофантазуйте, що у вас вийшло.
-
Разом вигадайте диво-світ, в якому все можливо. І кожен з вас може по черзі додавати свою ідею про те, який цей світ.
-
Разом по одному реченню складіть історію.