Як і навіщо навчити дитину робити власний вибір

Уміння робити вибір – дуже важлива навичка, що формується в дошкільний період. Рівень її сформованості впливає на все подальше життя. Ми живемо у світі широкого вибору й розмаїтті можливостей. Проте часто заплутуємося в надмірі варіантів вибору замість того, щоб почуватися більш задоволеними. Як наслідок, ми губимося, сумніваємося, вичікуємо й не наважуємося зробити вибір. Часом це призводить до справжніх страждань.
Особливо складно приймати рішення дитині, і дорослий своїми виваженими діями може допомогти їй навчитися робити усвідомлений вибір. Важливо пам’ятати: якщо батьки самі все вирішують за дитину, у дорослому житті це може стати великою проблемою. Саме тому так важливо знати, як ми можемо допомогти малюкові опанувати цю навичку.
Навчіть обирати іграшки, їжу, одяг, книжку
-
Пропонуйте вирішувати прості питання в побуті, даючи максимум два варіанти на вибір: «Ти візьмеш із собою на прогулянку машинку чи м’яч?», «Ти вдягнеш сьогодні червону футболку чи жовту?», «Будеш яблуко чи грушу?».
-
Зробіть із дитиною меню з тих продуктів і страв, які є вдома. Пограйтеся в ресторан, де дитина – відвідувач, що робить замовлення.
-
Пограйте в гру «Стиліст і модель», в якій дитина сама складе собі гардероб. Нехай дитина вибере одяг і для вас.
-
Читаючи дитині певні книжки, ви допоможете їй сформувати думку про важливість вибору в житті. Наприклад, у казці «Троє поросят» кожен персонаж зробив свій вибір матеріалу для будівництва, що призвело до різних наслідків. Пропонуйте дитині на вибір 2 книжки, описуючи жанр книжки: «Ця книжка – казка, а ця – про пригоди».
Навчіть розрізняти свої потреби та вибирати дію
-
Уміння зчитувати сигнали тіла допомагає нам швидко реагувати на ситуації й зберігати усвідомленість. Щоб розвинути цю навичку, разом пограйте в гру «Моє тіло каже». Раз на годину зупиняйтеся і «зчитуйте» сигнали: у мене червоні щоки / холодні руки / серце швидко б’ється / бурчить у животі.
Навчіть обирати активність для себе та приймати наслідки свого вибору
-
Коли дитина каже, що їй нудно, не кваптеся давати їй пульт або телефон з мультфільмом. Не варто й ставати для неї аніматором. Так ми позбавляємо дитину можливості бути джерелом своїх дій і робити вибір. Запропонуйте дитині понудитися кілька хвилин або заплющити очі, щоб з’явилась ідея.
-
Звертайте увагу дитини на те, що вийшло добре, а потім подумайте, як наступного разу зробити інакше.
-
Пам’ятайте, що дитина має право на помилку, а також їй треба бачити наслідки свого вибору як частини безперервного розвитку.
Навчіть експериментувати та вибирати щось нове
-
Дайте дитині пофантазувати: яку суперсилу вона хотіла б мати, з яким персонажем мультфільму дружити тощо.
-
Запропонуйте помалювати зубною щіткою, пальцями ніг, нитками, губкою й іншими предметами.
Навчіть обирати модель поведінки
-
Пропонуйте дитині різні життєві й комічні ситуації, ставлячи запитання: «А що зробив би супергерой? А що зробив би лиходій? А що зробив би твій друг? А що зробив би боягуз?».