Ігор Поліщук: «Наша мета – забезпечити якісно новий рівень добробуту лучан»
Напередодні дня місцевого самоврядування, який в Україні відзначають 7 грудня, новообраний міський голова Луцька Ігор Поліщук розповів про пріоритети у роботі та першочергові кроки на посаді керманича міста.
– Ігоре Ігоровичу, передусім, вітаємо Вас із обранням на посаду Луцького міського голови. Якщо коротко підсумувати ваше рішення балотуватися, продовжіть, будь ласка, речення: «Я хотів стати міським головою Луцька для того, щоб…»
Для того, щоб продовжити ті важливі стратегічні проєкти, які були розпочаті в попередній каденції і завершити їх. А таких проєктів було чимало. Також, щоб розпочати нові, які дійсно змінять наше місто на краще, виведуть його на інший рівень та забезпечать якісно інший рівень добробуту лучан, значно збільшать можливості та якість життя обласного центру та об’єднаних громад, що доєдналися до Луцька. Ці проєкти, окрім іншого, покликані підняти престиж нашого міста в Україні та за кордоном.
– Ви стали міським головою обласного центру Волині. А ким мріяли стати в дитинстві?
В дитинстві я мріяв бути успішним, не прив’язуючись до професії, але при цьому хотів за будь-яких обставин залишитися людиною.
– На вибори Ви ішли з командою однодумців, але чи всі вони витримали це випробування і чи плануються зміни у керівній вертикалі міської ради?
Про випробування поки що рано говорити. Тому що після виборів життя продовжується. І основні з випробувань ще будуть попереду. Щодо роботи нашої команди під час виборчого процесу, то я нею задоволений. Тому що ми не боялися йти до людей. Були проведені сотні зустрічей із мешканцями в дворах, серед колективів, у селах прилеглих громад. І ми змогли побачити багато проблем та потреб громади. Тож крім того, що це був передвиборчий період, ми ще й отримали розуміння на що потрібно передусім звертати увагу. Під час зустрічей ми отримали можливість поспілкуватися з тисячами лучан, а також мешканцями прилеглих громад і більш глибоко зрозуміти чого люди чекають від влади. Зміни будуть, і серед заступників міського голови. Вже обрано секретаря міської ради, буде оновлено склад виконавчого комітету, до якого згідно з законодавством увійдуть старости об’єднаних громад. Ми здійснимо аналіз того, як працюють комунальні підприємства, відділи, управління та департаменти міської ради. Визначимо, хто дійсно працює задля добробуту лучан та міста, а хто просто відбуває робочий час. Тому зміни будуть не лише серед вищого керівництва, а й, очевидно, що в колективах департаментів, управлінь, відділів міської ради.
– Вам на новій посаді вже довелося поринути у вир усіх міських справ. Над чим зараз працюєте і що найперше плануєте зробити?
Працюємо зараз над формуванням професійної команди, яка буде працювати на результат. Нам потрібно обрати заступників, старост, визначити склад виконкому, який працюватиме функціонально та оперативно. Також працюємо над формуванням основних стратегічних завдань на наступний рік та всю каденцію. Тому що є ряд важливих та складних проєктів, реалізація яких вимагає серйозної та тривалої підготовки. Наприклад, якщо ми хочемо реалізувати той чи інший проєкт, то серед них є такі, над якими потрібно розпочинати роботу вже зараз, щоб реалізувати їх в 2023 або 2024 році. Як, приміром, ми запроваджували введення безготівкової оплати проїзду. Також формуємо бюджет на наступний рік. Він буде непростим, тому що ми бачимо, що в державі спад економіки, нестабільна ситуація з карантином та його обмеженнями, і ми не знаємо, як житиме Україна наступного року. Крім того, Верховна Рада забрала у місцевих бюджетів надходження від пайової участі (20 млн грн у рік). Планує забрати й акциз на пальне (ще орієнтовно 50 млн грн). А зменшення заробітних плат, скорочення на підприємствах, інші негативні фактори також не додають надходжень до нашого міського бюджету. Формуємо бюджет із врахуванням потреб уже прилеглих громад і шукаємо додаткові шляхи його наповнення. Ось цю важливу роботу ми будемо втілювати протягом грудня, тому що від того, як буде сформовано головний фінансовий документ нашого міста. а також від того, наскільки професійно буде підібрано членів команди, залежатиме майбутнє нашої громади.
– Лучани хочуть жити у затишному, комфортному місті. Луцьк і справді з кожним роком розвивається, проте Генеральний план міста не змінювався із 2009 року. Коли буде затверджено основний містобудівний документ?
Ми плануємо затвердити новий генплан в січні наступного року. Фактично проведено вже всі процедури, які вимагає законодавство перед його затвердженням. В жовтні відбулися громадські слухання, і ряд пропозицій надійшло від громадськості. Абсолютну більшість із цих пропозицій ми прийняли і надіслали лист розробникам Генерального плану, щоб вони включили їх у фінальний документ, який буде затверджено. Тому зараз завершується робота над внесенням тих змін і в січні ми плануємо його затвердити.
- Крім того, що буде впорядковано забудову в місті, яке значення генплану?
Його значення важко переоцінити, адже документ визначає, яким чином і де буде здійснюватися будівництво різноманітних об’єктів: соціальних, інфраструктурних, житлових. Він формує політику міста в галузі будівництва на декілька років уперед та передбачає використання нових можливостей і нових територій для реалізації різних проєктів.
- Одним із стратегічних рішень міської ради було наведення порядку на Центральному ринку і прилеглих територіях. Але справу ще не доведено кінця. Дехто сподівається й далі торгувати на тротуарах біля ринку. Як скоро міська влада продовжить наводити лад під стінами Луцького замку?
Під час судового розгляду справи про перенесення ринку, зокрема його правої частини, ми виграли суд у першій інстанції. Суд відмовив у задоволенні позову Волинській обласній спілці споживчих товариств щодо скасування рішення міської ради. Також ми виграли апеляцію. Однак, коли справа дійшла до Верховного Суду України, він постановив направити справу на новий розгляд до першої інстанції. Сьогодні справу розглядає Господарський суд Волинської області. Проаналізувавши, як колишній юрист, деталі справи, я сподіваюся, що рішення буде прийняте на нашу користь. І після цього ми далі працюватимемо над перенесенням Центрального ринку. Варто сказати, що сьогодні люди, які раніше вважали, що цю площу забудують або використають не на користь місту, можуть пересвідчитися, що це не так. Тому що було проведено всеукраїнський архітектурний конкурс і всі три роботи, які було визнано переможцями, не передбачають жодної багатоквартирної забудови чи великих торгових центрів. Там буде гарна площа, що сполучатиме Старе місто та центральний парк. Її вигляд відповідатиме тому місцю, де вона розташована, а це біля перлини нашого міста – Луцького замку. Вона має стати прикрасою Луцька, й водночас залишатися функціональною. Може залишитися торгівля харчовими продуктами в павільйоні, який необхідно реконструювати під той проєкт площі, що буде затверджений. На площі будуть відбуватися різноманітні масові заходи, створено оглядові майданчики, сквери, прогулянкові доріжки для того, щоб можна було споглядати красу замку Любарта, Старого міста. Тому ми будемо продовжувати роботу щодо перенесення Старого ринку та облаштування там площі.
– Протягом 2019-2020 років вдалося досягнути значного прогресу в розвитку транспортної інфраструктури міста, але удосконаленню немає меж. Якою бачите транспортну мережу міста через 5 років?
Варто сказати, що Луцьк перше і єдине місто в Україні, яке ввело повністю безготівкову оплату проїзду. Безумовно, частина готівкових розрахунків ще зберігається, але на сьогодні не лише міська рада, а й перевізники хочуть це подолати і подолають це. Тому що це дозволить усім нам мати повну картину щодо ситуації із пасажирськими перевезеннями в Луцьку: визначити скільки людей користуються громадським транспортом і яка частина з них пільговики. Сьогодні місто отримало вже перші тролейбуси із тих 29, які мають бути поставлені наступного року. А наш Луцький автоскладальний завод «Богдан» готує поставку вже наступних шести, які отримаємо в січні. І таким чином ми будемо отримувати тролейбуси партіями до кінця літа 2021 року. 29 тролейбусів зможуть замінити орієнтовно 70-80 маршруток, які сьогодні рухаються містом. Вони неекологічні, естетично непривабливі і вже давно перебувають на межі своєї нормальної експлуатації. Рухаючись в цьому напрямку, ми зможемо забезпечити лучан більш якісним та екологічним громадським транспортом. Також сьогодні ми ведемо перемовини щодо придбання хороших комфортних автобусів із Європи, які відповідають екологічному стандарту Євро-5 та є не лише зручними, а й доволі економними. Більше того, ми подали заявку на грантовий проєкт на отримання пільгового кредиту для придбання ще 30 тролейбусів, частина з яких матиме автономний хід. Тож найближчим часом ми очікуємо початок реалізації цього проєкту. Також ми ведемо перемовини з перевізниками, і переконуємо їх оновлювати рухомий склад. І маємо результат: у понеділок було презентовано два екологічні автобуси, які придбало підприємство «Санрайз». За словами представників підприємства, вони планують закупити ще 18 автобусів і в такий спосіб серйозно оновити рухомий склад свого підприємства і тим самим покращити перевезення пасажирів у нашому місті.
– Чи можна вважати, що введення безготівкової оплати проїзду забезпечило той факт, що перевізники вже не вимагають підвищувати вартість оплати за проїзд у маршрутках?
Безумовно. Ми пам’ятаємо, що в попередні роки практично щороку вони вимагали підвищувати вартість проїзду і при цьому надавали розрахунки, які були нічим не підтверджені. Вони самі не знали, якою є загальна кількість пасажирських перевезень, скільки із них пільгових. Тож все відбувалося досить хаотично. Проте сьогодні ми бачимо, що транспорт працює в умовах дуже серйозних обмежень і маршрутки, які їздять Луцьком, не можуть заповнитися людьми навіть наполовину від того, що було до карантину. Однак питання щодо підвищення вартості проїзду ніхто не порушує. Безумовно, велику роль у цій ситуації відіграло введення системи безготівкової оплати проїзду.
– Економіка держави у скруті, але Луцьк не зупинився у розвитку і навіть навпаки – місто стало комфортнішим. Завдяки яким прихованим резервам вдалося досягти позитивних результатів?
На мою думку, одним із основних завдань міської влади є пошук нових джерел наповнення бюджету. Тому що можна мати безліч ідей та планів, але якщо немає коштів, то їх неможливо реалізувати. І ці проєкти залишаються просто на папері. Починаючи з 2017 року, ми провели заходи, які дозволили збільшити надходження до бюджету нашого міста. Зокрема, це наведення порядку з цінами на зовнішню рекламу. Звісно, що оператори зовнішньої реклами опиралися цьому, проте сьогодні ми бачимо, що рішення дало свої плоди. Фактично надходження від плати за розміщення засобів зовнішньої реклами збільшилися більш, як утричі. Також ми навели порядок із орендою комунального майна, що в результаті також дало суттєве поповнення міської казни. Тому що раніше ціна на оренду комунального майна була заниженою. Приміром, аптеки, які орендують комунальні приміщення, сплачували 20-30 гривень за квадратний метр, у той час як оренда аналогічного приватного приміщення вартувала 150-200 гривень за квадратний метр. Ми навели порядок із продажем комунального майна. Сьогодні він відбувається виключно на підставі аукціону. Також була проведена велика робота щодо реєстрації додаткової кількості робочих місць. Наприклад, ми домовилися із залізницею про реєстрацію якомога більшої кількості їхніх працівників саме у Луцьку, а відповідно і податок із доходів фізичних осіб цих працівників почав сплачуватися до міського бюджету. У свою чергу ми частково відшкодовуємо їм пільговий проїзд на залізниці. Таким чином вдалося збільшити надходження фактично на 15 мільйонів гривень, тому що орієнтовно ми відшкодовуємо 2-3 мільйони гривень, а податок із доходів фізичних осіб залізниця сплачує на суму 18 мільйонів гривень. Тобто 15 мільйонів гривень залишаються у міському бюджеті. Також наш відділ праці провів серйозну роботу (і продовжує її) з детінізації заробітної плати для того, щоб люди, які здійснюють підприємницьку діяльність, реєстрували найманих працівників в установленому законом порядку та самі реєструвалися, як фізичні особи-підприємці. Багато з них не робили цього раніше. І проведена нами робота дала свій результат. Також ми домовилися з одним із підприємств, яке розташоване поруч із Луцьком, про відкриття їхньої філії на вулиці Карбишева. І сьогодні там зареєстровано близько тисячі нових робочих місць, що забезпечило великі надходження до міського бюджету. Працюємо над пошуком нових інвесторів для того, щоб вони відкривали виробництво та свій бізнес у місті Луцьку. Однак всю цю роботу потрібно продовжувати, тому що бюджет-2021 буде непростим і нам потрібно шукати нові джерела для наповнення міської казни. Адже потреби і проблеми, які необхідно вирішувати в Луцьку, вимагають серйозного фінансування.
Спілкувалася Тетяна Свереда
Газета “ Луцький замок” №47 від 3 грудня 2020 року