1. Головна
  2. Оперативна інформація

Асоціація міст України: проєкт змін до Конституції щодо децентралізації – демонтаж автономії місцевого самоврядування.

Асоціація міст України сподівається на доопрацювання проєкту змін до Конституції щодо децентралізації влади у ході розгляду у парламенті. Інакше під егідою децентралізації Україна ризикує отримати владну вертикаль старого зразка замість європейських інституцій місцевої демократії.

Президент України, 13 грудня 2019 року, вніс як першочерговий проєкт Закону «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» №2598. Асоціація міст України, насамперед, висловлює стурбованість закритістю процесу його підготовки, адже до розробки законопроєкту не залучали представники органів місцевого самоврядування та їх асоціації, громадянського суспільства.

Єдиний офіційний захід, на який запрошували представників АМУ, відбувся 23 жовтня 2019 року і був присвячений презентації концепції змін до Конституції України. Асоціація висловила зауваження до цієї концепції, але їх, на жаль, не врахували. Остаточний текст змін до Конституції став відомий лише після оприлюднення на сайті парламенту.

Детальний висновок АМУ щодо законопроєкту №2598 оприлюднять згодом. Наразі, як йдеться на офіційному сайті організації, Асоціація міст України звертає увагу на такі критичні для місцевого самоврядування і суспільства питання:

– відродження старої ідеї загального прокурорського нагляду, але під «новою вивіскою» префектів, яким пропонують надати право наглядати практично за всією діяльністю органів місцевого самоврядування і швидко зупиняти їхні акти, а це виглядає як відродження старої ідеї загального прокурорського нагляду, але під «новою вивіскою»;

– скорочення терміну повноважень місцевих обранців – порушення рівності форм народовладдя. Пропонується скоротити строки повноважень місцевих рад та голів громад із 5 до 4 років. При цьому строки повноважень Президента та Парламенту залишаються незмінні – 5 років. Таку нерівність нічим не обґрунтовано;

– втрата Києвом та Севастополем спеціального статусу. За логікою законопроєкту, вони є громадами, що входять до складу відповідного округу та області або відповідно АР Крим. Передбачено лише для міста Києва встановлення додаткових повноважень як для столиці без узгодження із новим терміном «громада»;

– ліквідація поняття міст обласного значення, адже система адмінтерустрою передбачає обов'язкові три рівні: усі міста входять до складу округів, усі округи входять до складу областей. Такі зміни виглядають вкрай суперечливими, оскільки громади матимуть значні відмінності за чисельністю населення, що призведе до диспропорцій та нелогічностей при організації влади на рівні округів та областей;

– плутанина з терміном «громада»: в одному терміні «громада» зведено одночасно і жителів однієї місцевої спільноти, і адміністративну територію. Чомусь громада повинна реєструватися як юридична особа;

– послаблення сільських, селищних, міських голів: у змінах відсутні повноваження нових голів громад щодо головування на засіданнях місцевих рад та очолювання виконавчого органу ради.

Асоціація міст України сподівається на доопрацювання проєкту змін до Конституції щодо децентралізації влади у ході розгляду у парламенті. Наразі ж, на переконання фахівців АМУ запропонований проєкт змін до Конституції щодо децентралізації – демонтаж автономії місцевого самоврядування.

Офіс реформ, Волинське регіональне відділення Асоціації міст України

https://www.auc.org.ua/novyna/amu-proyekt-zmin-do-konstytuciyi-shchodo-decentralizaciyi-demontazh-avtonomiyi-miscevogo

 

Департамент економічної політики