1. Головна
  2. Оперативна інформація

Кілька слів про проблеми з постачанням гарячої води

Останнім часом чути багато нарікань на відключення гарячого водопостачання у Луцьку. Та його відключають за графіком припинення гарячої води в міжопалювальний період 2018 року у зв’язку з профілактичним ремонтом теплових мереж, який був затверджений виконавчим комітетом Луцької міської ради 5 січня 2018р. й оприлюднений в ЗМІ, зокрема й на нашому веб-сайті (легко знайти з Головної сторінки в меню «Для дому» пункт «Графік припинення подачі гарячої води 2018р.» http://teplo-dkp.lutsk.ua/ua/grafik_prypynennya_podachi_garyachoyi_vody_2018r/ ). 

Стан і Статус

Як нам вдалося встановити, в Україні лише кілька міст постійно забезпечують своїх споживачів гарячою водою цілодобовою – це Вінниця, Хмельницький, Запоріжжя та Харків. За словами комунальників, в більшості міст гаряча вода подається за графіком – це Тернопіль, Чернігів, Полтава, Івано-Франківськ, Львів та Луцьк. У таких містах, як Одеса, Миколаїв, Херсон, Чернівці і більшості маленьких міст, влітку гарячої води немає. Тим не менше, ризик залишитись без гарячої води для Луцька теж цілком реальний. Одна з причин – заборгованість за спожите тепло та гарячу воду. Левова частка цього боргу припадає не на підприємства, а на жителів міста. Так, станом на 1 липня 2018 року підприємству за спожиті послуги заборгували на загальну суму в 98 841 687,50 грн. З них на населення припадає 50 705 331,71 грн, а на субсидії 32 682 719,04 грн. Сума вражаюча. Але в розрахунку на одного жителя міста це лише 235 грн (50 705 331,71 грн розділити на 215 тис. мешканців). Вважаємо за необхідне відзначити, що ця калькуляція аж ніяк не є пропозицією з перерозподілу боргів одних на плечі інших, а слугує лише ілюстрацією до твердження, що коли б кожен відповідально відносився до сплати своїх рахунків, то питання виникнення великих заборгованостей не стояло б.
Одна з найбільших проблем – ризик несплати рахунків за спожиті енергоносії, а як наслідок, відключення від електромереж чи припинення поставок газу, які призводять до неможливості продовження надання послуг. З такими ризиками стикається на лише Луцьк, а й уся Україна. Нагадаємо, що в тарифі більше 80% становить вартість витрат на енергоносії.
Інша проблема, що виникає через брак коштів – неможливість здійснення якісного обслуговування мереж та обладнання. Про зношеність мереж нічого й говорити – це факт, який об’єктивно не може викликати заперечень. Експерти в енергетичній сфері кажуть, що через зношеність мереж подавати гарячу воду влітку у великих містах невигідно. Схожу думку висловлюють і експерти з питань енергоефективності. Одна з проблем – великі втрати тепла у мережах через їх зношеність. У літній період – коли споживання мале, а втрати високі, – постачати невигідно. 
За відсутності гарячої води дедалі більше лучан та жителів інших великих міст встановлюють бойлери. Однак, встановлення індивідуальних бойлерів не є ефективним виходом, бо вирішення однієї проблеми тягне за собою іншу.

Чи витримають мережі?

Доведено, що не всі будинки розраховані на збільшення навантаження на електромережі, спричинене встановленням бойлерів. Старі п’ятиповерхівки мають обмеження за старими нормативами 3,5 кВт*год на квартиру. Як вказують експерти, мінімальне споживання бойлера складає близько 2-3 кВт*год. Тому від бойлерів часто починає горіти проводка або автоматика просто вибиває світло
Вважається, що для невеликих міст встановлення бойлерів – це нормальна практика, але для великих є проблемою. На сьогодні точно не зафіксована кількість встановлених українцями бойлерів, але якщо вони стануть масовим явищем, то влада може піти на підвищення тарифів на електроенергію для таких споживачів у містах, допускають деякі експерти. 
Доводиться констатувати, що ефективної альтернативи централізованому постачанню гарячої води у великих містах з існуючим застарілим житловим фондом немає.
В споживанні комунальних послуг усім слід навчитися, що рівно як в продуктовому магазині не розплатившись на касі не можна вийти з торгового залу з повним кошиком, так і не оплачуючи споживання гарячої води не можна вимагати надання якісної цілорічної й цілодобової послуги.

 

КП "Луцьктепло"