КП “Луцькводоканал” вимагає спростування неправдивої публікації видання “Стопкор”
Щойно КП “Луцькводоканал” розпочав практичний етап реконструкції очисних споруд, а також запустив новітнє обладнання по осушуванню мулу, як група осіб з видання “Стоп корупції” завітали до Луцька із Києва, щоб підготувати неправдивий і перекручений сюжет для дискредитації підприємства і міської влади. І це в той час, коли Європейські інституції підтримують, довіряють і співпрацюють із КП “Луцькводоканал” і з Луцьком, а водоканали України переймають досвід підприємства по встановленню сучасного обладнання для осушування мулу.
Матеріал авторів видання “Стоп корупції” – це не тільки спроба дискредитації підприємства в очах лучан. Це – спроба дискредитації Луцька в очах міжнародних партнерів і колег з багатьох областей України. Ось чому підприємство вимушене реагувати в правовому полі, аби притягнути винних до відповідальності. Адже “Луцькводоканал” - на сьогодні єдине в Україні підприємство, яке попри війну, спільно з міжнародними партнерами, продовжує роботу з реалізації проєкту реконструкції очисних споруд, шлях до якого був складним і тривалим. Також докладаються всі можливі зусилля для усунення смороду, що є технічно ускладненим процесом і вимагає багаторічної кропіткої роботи. На жаль, такі проблеми, як неприємні випари з очисних, властиві багатьом регіонам і водоканалам країни і їх неможливо вирішити швидко. Але саме в Луцьку робота в цьому напрямку ведеться комплексно, постійно і результативно.
Дивує той факт, що працівникам видання “Стоп корупції” надали всі матеріали і коментарі, всі роз’яснення і документи, які можна було б використати для створення професійних висновків. Тому виникає питання – чи свідомо перекручувалася інформація? Чи просто її авторам бракує професіоналізму? Чи, можливо, ініціаторам закортіло зробити сенсацію на давно відомій проблемі? Однак, замість доказів і об’єктивного обґрунтування, в ініціаторів статей і сюжету вийшов лише популізм і голосні фрази. В цих питаннях тепер розбиратимуться юристи. Адже зараз – не час для огульних обвинувачень.
Нижче наводимо юридичні обґрунтування неправдивості даних, наведених у сюжеті та у статтях видання “Стоп корупції”:
17 серпня 2022 року на сайті stopcor.org за посиланням https://www.stopcor.org/ukr/section-suspilstvo/news-zolote-lajno-miska-vlada-lutska-zlivae-miljoni-na-nedievi-reagenti-dlya-kanalizatsii-17-08-2022.html було розміщено матеріал “Мільйони в каналізацію: міська влада Луцька “відмиває” гроші на закупівлі недієвих реагентів?” та відеосюжет журналістського розслідування Олександра Кривокульского на цю тему.
У зв’язку з цим, КП “Луцькводоканал” вважає за необхідне викласти свою правову позицію, оскільки більшість поданої у матеріалі інформації не відповідає фактичним обставинам та/або є такою, що вирвана з контексту (подана з викривленням реальних обставин). Зокрема:
1) У сюжеті розповідається про те, що в зв’язку з наявністю неприємних запахів в повітрі містяни проводили масові протести біля будівлі міськради. Однак при цьому:
- не було зазначено, коли саме мали місце такі «масові» протести»,
- на підтвердження своїх слів, журналіст продемонстрував світлину, на якій зображено зібрання людей біля приміщення ПрАТ “Гнідавський цукровий завод”, а не “масовий протест” біля Луцької міської ради щодо роботи очисних споруд каналізації. До керівництва цукрового заводу дійсно неодноразово зверталися жителі с. Липляни та окремих мікрорайонів м. Луцька для вирішення питання якості повітря на межі санітарно-захисної зони полів фільтрації даного заводу;
2) Журналіст зазначив, що у 2020 з податків містян було витрачено 3,5 млн грн на очищення біоставків, а у 2021 КП «Луцькводоканал» уклало договір на закупівлю біопрепарату «Біомікс», внаслідок чого загалом з міського бюджету було витрачено 5,5 млн грн. Вказана інформація не відповідає дійсності, оскільки роботи по об’єкту: “Очищення біоставка після очисних споруд в місті Луцьк” були лише частково профінансовані з місцевого бюджету – в сумі 1 млн грн, а придбання біопрепарату “Біомікс” було здійснено КП “Луцькводоканал”, виключно, за рахунок власних коштів підприємства.
Закупівля робіт по об’єкту: “Очищення біоставка після очисних споруд в місті Луцьк» та закупівля біопрепарату “Біомікс” здійснювалися КП “Луцькводоканал” у відповідності до вимог Закону України “Про публічні закупівлі” через систему електронних закупівель Prozorro, шляхом оголошення та проведення відкритих торгів. Тобто було забезпечено конкурентні умови та, відповідно, можливість участі у торгах необмеженого кола учасників. Саме такий вид і спосіб закупівель є складовою закупівельної політики комунального підприємства, яка дозволяє забезпечити ефективне та прозоре здійснення закупівель та здорову конкуренцію. Переможцями саме вказаних двох закупівель було визначено тих учасників, тендерні пропозиції яких відповідали усім критеріям та умовам, визначеним у тендерній документації, і визнані найбільш економічно вигідними з основним критерієм оцінки – ціна.
3) У сюжеті говориться також, що міською владою та КП “Луцькводоканал” було витрачено гроші на закупівлю недієвого реагенту. Таке твердження є хибним, не відповідає дійсності та, зрештою, журналіст не підтвердив озвученого/оприлюдненого ним жодними доказами.
Біопрепарат “Біомікс” був розроблений з метою комплексного вирішення питання зневоднення та очищення мулу та пройшов всі необхідні дослідження і випробування в незалежних, акредитованих лабораторіях, що підтверджується паспортами безпеки і відповідними висновками.
4) Журналіст зазначив, що з 2017 року мала б бути напрацьована стратегія вирішення проблеми, очевидно, маючи на увазі, що така стратегія не напрацьована/не розроблена чи не втілюється. Якщо саме це мав на увазі журналіст, то це свідчить про достатньо поверхневе вивчення порушеного в матеріалі питання. Насправді міською владою спільно з КП “Луцькводоканал” проводиться системна робота з метою вирішення питання повної модернізації очисних споруд, в тому числі шляхом залучення фінансування у вигляді кредитних ресурсів. Адже такий масштабний проект має значну вартість, що унеможливлює його реалізацію власними коштами КП “Луцькводоканал” та міста.
Зокрема, до окремих позитивних результатів проведеної системної роботи є те, що КП “Луцькводоканал” залучене до двох міжнародних проєктів, фінансування та реалізація яких важливі як для самого підприємства, так і для територіальної громади м. Луцька в цілому.
Один з них – проєкт “Підвищення енергоефективності та надійності системи водопостачання та водовідведення м. Луцька” (“Improvement of Energy Efficiency and Reliability of the Water Supply and Water Disposal Systemof the City of Lutsk”), фінансування якого буде здійснюватися за рахунок коштів, отриманих від Північної Екологічної Фінансової Корпорації (НЕФКО), Європейського Союзу (ЄС) і коштів співфінансування з місцевого бюджету.
Інший проєкт, це “Програма розвитку муніципальної інфраструктури України” (“Ukraine Municipal Infrastructure Programme”), фінансування якої буде здійснюватися коштами Європейського інвестиційного банку (ЄІБ).
Інформація щодо проробленої роботи та самих проектів широко висвітлювалася на офіційному сайті Луцької міської ради, сайтах місцевих інтернет-видань, та неодноразово обговорювалась з громадськістю у відкритому режимі.
Реалізація вказаних проектів дозволить забезпечити здійснення комплексної модернізації систем водопостачання та водовідведення в м. Луцьку, однак, потребує певного часу.
Окрім того, згадане вище підведення журналіста про нібито відсутність стратегії та системної роботи (що «мала б бути напрацьована стратегія вирішення проблеми») спростовуються інформацією, поданою тим же журналістом про зупинення у 2019 році діяльності ТзОВ “Біопаливно-енергетична компанія” внаслідок звернення депутатів Луцької міської ради до Кабінету Міністрів України і Міністерства енергетики та захисту довкілля, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства. Вказане звернення є результатом напрацювань робочої групи депутатів Луцької міської ради у взаємодії з громадськістю.
Це свідчить про те, що робота з вирішення порушеного у сюжеті питання насправді є системною та результативною.
5) У сюжеті говориться також, що у 2021 році екоінспекція проводила перевірки очисних споруд і виявила ряд порушень, за які винні особи були притягнуті до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу.
Ці відомості та форма їх подання є наслідком або недостатнього вивчення авторами сюжету питання, або ж свідомим перекручуванням інформації. Обидва варіанти недопустимі.
Згадані перевірки стосувались іншого питання, та не пов’язані з наявністю неприємних запахів.
КП “Луцькводоканал” здійснює свою діяльність у відповідності до дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел підприємства, видані управлінням екології і природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації.
У відповідності до норм чинного в Україні природоохоронного законодавства на підприємстві відповідними акредитованими лабораторіями постійно проводяться лабораторно-інструментальні заміри джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Відповідно до графіку роботи по проведенню вимірів атмосферного повітря на межі нормативної санітарно-захисної зони каналізаційних очисних споруд (м. Луцьк, вул. Селищна, 90) отримуються протоколи, з яких вбачається, що виявлені концентрації досліджуваних речовин таких як, аміак, сірководень, азот оксид і азот діоксид – відповідають нормам. Це стало можливим, у тому числі, і внаслідок застосування біопрепарату “Біомікс”.
6) Журналіст зазначає, що активно очисними спорудами почали займатися лише у 2021 році, що категорично не відповідає дійсності.
На КП “Луцькводоканал” проводилася та проводиться постійна робота щодо підтримки об’єктів та технологічного обладнання каналізаційних очисних споруд (КОС) в належному санітарно-технічному стані, хоча це і потребує значних коштів, так як КОС є найбільш дороговартісним об’єктом міської комунальної власності. Зокрема, в 2015-2019 роках здійснено повну заміну системи аерації 6-ти аеротенків із 8-ми (замінено 1624 м пог. аераційних труб із наявних 2930 м пог.), проведено капітальний ремонт 40% запірних і регулювальних шиберів на технологічних лініях, екранів ряду відстійників, встановлено резервні трансформатор на КНС рециркуляції, встановлено сучасні повітродувки ES 155/SP “Robusci” та KUBICEK.
Слід зауважити, що у цьому ж сюжеті журналіст розповідав про закупівлю робіт по об’єкту: “Очищення біоставка після очисних споруд в місті Луцьк”, яка була проведена у 2020 році. Таким чином, стверджуючи, що до 2021 року очисними спорудами не займались, кореспондент спростовує подану особисто ним інформацію та протирічить сам собі.
Підсумовуючи викладене, КП “Луцькводоканал” має підстави стверджувати, що наведена в оприлюдненому матеріалі та сюжеті інформація є необ’єктивною та не відповідає дійсності, створює негативний імідж Луцької міської ради та КП “Луцькводоканал”. Це завдаючи шкоди діловій репутації підприємства та ставить під загрозу можливість реалізації зазначених вище міжнародних проєктів, адже міжнародні партнери систематично відслідковують діяльність підприємства. Відтак, посягання на ділову репутацію підприємства може мати вкрай негативні наслідки для усієї об’єднаної територіальної громади.
З огляду на викладене, підприємство вимагає негайного спростування наведеної у матеріалі “Мільйони в каналізацію: міська влада Луцька “відмиває” гроші на закупівлі недієвих реагентів?” та відеосюжеті журналістського розслідування Олександра Кривокульского інформації, з урахуванням даного листа та наявних у вас відомостей, які були одержані під час спілкування з керівником і спеціалістами КП “Луцькводоканал”.
Спростування необхідно зробити у джерелах та у спосіб, в який було поширено недостовірні відомості.
У протилежному випадку, КП “Луцькводоканал” буде змушене вдатися до інших правових способів захисту порушеного права.
КП “Луцькводоканал”