Міський голова Ігор Поліщук: “Підвищення тарифу на розподіл природного газу є абсолютно необґрунтованим та неприпустимим”
Депутати Луцької міської ради звернулись до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, про недопущення підвищення тарифів на розподіл природного газу. Документ зачитала Юлія Дацюк, а усі без виключення фракції підтримали його.
Луцький міський голова Ігор Поліщук зазначив, що підвищення тарифу на розподіл природного газу від “Волиньгазу” та усіх інших облгазів, які є в Україні, є абсолютно необґрунтованим та неприпустимим.
“Ми бачимо, що тариф зростає на 285%. Яке обґрунтування такому зростанню тарифів? Де пояснення? Де структура цього тарифу? Внаслідок чого відбувається таке зростання? Зростання тарифу майже утричі призведе до того, що ДКП “Луцьктепло”, яке нині щомісяця платить облгазу за доставку та розподіл газу 9 мільйонів 734 тисячі гривень (а це - більше 120 мільйонів гривень в рік), платитиме 26 мільйонів 42 тисячі гривень щомісяця.
Прийняття цього тарифу неминуче вдарить по кишенях кожного лучанина, кожного мешканця нашої громади, кожного підприємця, і ріст тарифу складе щонайменше 22%. Сьогодні, для прикладу, в кожній квартирі 60-ти квадратних метрів збільшення витрат на опалення становитиме 300 гривень. Ці кошти йдуть “ділкам”, які в свій час, незрозуміло яким чином, приватизували всі мережі та інше устаткування, що працює на доставку та розподіл газу.
Унаслідок зміни цього тарифу, плановий прибуток “Волиньгазу” - 519 мільйонів гривень, рентабельність — 94%. Де ще є така підприємницька діяльність і де є такий бізнес, що дає такі надприбутки? Тому ми звертаємося до НКРЕКП, до уряду та інших установ і організацій, які мають усі важелі та можливість повпливати на ці процеси, не затверджувати цей тариф. НКРЕКП — державний регулятор, який має можливість його не затверджувати та визнати його необґрунтованим”.
Ігор Поліщук дав протокольне доручення департаменту економічної політики та юридичному департаменту міської ради ґрунтовно дослідити, на підставі яких документів, рішень та положень відбувалась приватизація збудованих за державні кошти газопроводів та іншого обладнання, яке сьогодні використовується для розподілу газу, газопроводів, яке було збудовано за людські кошти. “Необхідно зібрати та вилучити з архіву всі наявні документи, підготувати та направити їх до правоохоронних органів, тому що, я впевнений, приватизація відбулась за копійки. Треба вивчити питання позову до суду щодо здійснення реприватизації “Волиньгазу” та повернення всього його майна в державну чи комунальну власність. І такі дії необхідно зробити в кожному місті та області.
Ми, як орган місцевого самоврядування, вживаємо заходів, щоб люди економили. Встановили 250 ІТП, де кожен будинок, в середньому, буде економити 30%, модернізували котельні, замінили котли, насоси та інше обладнання, щоб було менше споживання газу та електроенергії. Тож маємо сказати своє рішуче “Ні” цьому підвищенню тарифу”, - наголосив міський голова Ігор Поліщук.
ЗВЕРНЕННЯ
депутатів Луцької міської ради до Верховної Ради України,
Кабінету Міністрів України та Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
про недопущення підвищення тарифів на розподіл природного газу
Ми, депутати Луцької міської ради, що представляють інтереси багатотисячної громади, вкрай стурбовані ситуацією щодо необґрунтованого підвищення ціни на розподіл газу для населення. В умовах пандемії коронавірусної інфекції та тривалих карантинних обмежень, зростання рівня безробіття, падіння економічних показників в усіх сферах життєдіяльності, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП), піднявши тарифи на розподіл природного газу, змусить українців опинитися на межі виживання.
Зокрема, 8 жовтня 2021 року АТ «Оператор газорозподільної системи “Волиньгаз”» опублікували проєкт тарифів на розподіл природного газу, який у майже 3 рази зростає, з 1,57/м3 до 4,49 грн/м3, вартість зазначена без ПДВ.
В порушення вимог діючої Методики визначення та розрахунку тарифу на послуги розподілу природного газу, затвердженої постановою НКРЕКП від 25.02.2016 № 326 (далі – Методика), у плановому розрахунку не зазначена фактична собівартість надання послуг з розподілу за 2020 рік, хоча це передбачено зазначати у розрахунку крім планованих витрат, також звітні дані за попередній та базовий роки.
Розрахунок витрат на оплату праці на 2022 рік показує ріст витрат на оплату у порівнянні із врахованими у діючому тарифі у понад 2 рази.
Відповідно до положень розділу VII цієї Методики: «Визначення витрат на оплату праці здійснюється з урахуванням приведення середньої заробітної плати в розрахунку на одного штатного працівника ліцензіата, що здійснює діяльність на відповідній території адміністративної одиниці (далі - територія діяльності), до таких рівнів: для ліцензіатів, на території діяльності яких рівень середньої заробітної плати в розрахунку на одного штатного працівника, зайнятого у промисловості, менший, ніж рівень середньої заробітної плати в розрахунку на одного штатного працівника, зайнятого у промисловості України, - до рівня середньої заробітної плати в розрахунку на одного штатного працівника, зайнятого у промисловості України».
Згідно із пояснювальною запискою до розрахунку тарифу середня заробітна плата у діючому тарифі становить за 2021 рік 9 883,75 грн., а середня заробітна плата на одного штатного працівника, зайнятого в промисловості України, наростаючим підсумком за звітними даними із січня по серпень 2021 року становить 14140,0 грн. Тобто максимальний ріст середньої заробітної плати у плановому тарифі має не перевищувати ріст у 1,66 рази.
Відповідно до пункту 10 розділу ІХ «Процедура встановлення та перегляду тарифів на послуги розподілу природного газу»: «Суб'єкт господарювання зобов'язаний обґрунтовано розподілити загальновиробничі, адміністративні витрати та витрати на збут між діяльністю з розподілу природного газу та іншими видами діяльності з документальним підтвердженням необхідності такого розподілу». АТ «Волиньгаз» здійснює інші види діяльності, але до розрахунку не наданий обґрунтований розподіл адміністративних витрат між ними.
Темпи зростання складових адміністративних витрат не мають перевищувати визначених рівня інфляції та/або прогнозованого рівня росту мінімальної заробітної плати.
Натомість не виокремлено і саму статтю «адміністративні витрати», хоча у п.2 розділу IІІ Методики «Перелік витрат, що враховуються при визначенні планованої тарифної виручки» передбачено, що повна планована собівартості формується, як: планована виробнича собівартість; плановані адміністративні витрати; плановані витрати на збут; інші плановані операційні витрати; плановані фінансові витрати.
Стаття «планований прибуток» в сумі 519 097,3 тис. грн, що становить 96,4 % рентабельності, включає в себе 93437,5 тис. грн податку на прибуток та компенсацію витрат та збитків, які зазнало АТ «Волиньгаз» в минулих періодах на загальну суму 425,6 млн. грн.
Зазначена стаття витрат не передбачена Методикою, тому не може бути врахована у структурі тарифу.
Оскільки, відповідно до звіту про фінансові результати АТ «Оператор газорозподільної системи “Волиньгаз”» закінчило 2020 рік із чистим прибутком в розмірі 20,5 млн. грн, включення таких витрат, як «компенсація витрат та збитків за минулі періоди» до структури тарифу на розподіл є безпідставним та веде до необґрунтованого завищення тарифу.
Вказане збільшення тарифів призведе до росту тарифів на комунальні та інші послуги і товари, а в цілому до погіршення економічного становища українців, більшість яких і так знаходиться на межі виживання.
Ми, депутати Луцької міської ради, представляючи мешканців нашої територіальної громади, висловлюємо рішучий протест проти такого тарифного терору до власного народу та вимагаємо:
- запропонований тариф на розподіл природного газу для АТ «Оператор газорозподільної системи “Волиньгаз”» у розмірі 4,49 грн/м3 на 2022 рік вважати необґрунтовано завищеним;
- не приймати рішень про підвищення тарифів на розподіл природного газу без їх належного обґрунтування та наявного погодження місцевих територіальних органів влади;
⁃ здійснити ретельну перевірку всіх газопостачальників, що сьогодні мають найвищі тарифи на розподіл газу, з метою усунення зловживань монопольним становищем для неконтрольованого підвищення цін;
Разом з багатотисячною громадою усвідомлюємо, що лише чітка та термінова реалізація соціально орієнтованих заходів дозволить проводити державну політику з питань тарифоутворення в інтересах народу України та сприятиме підвищенню якості життя людей.
Управління інформаційної роботи міської ради
(777904, 777946, 724727, 720665)