1. Головна
  2. Оперативна інформація

«Ми не продаємо газ, а його доставляємо в оселі споживачів!»

Безаварійне  та безперебійне  газопостачання – основне завдання газовиків.  Підбиваємо підсумки року, що минає,  з керівником Луцького відділення Дмитром Бонюком. Актуальна розмова про важливі для споживачів газу  питання.

 

-Дмитре Михайловичу, розпочнемо  нашу розмови з найактуальнішої теми , яку обговорюють споживачі – наскільки здорожчає  газ і коли?

-Для населення ціну на газ декларує держава, адже домовляється в кого його придбати. Або ж видобуває власний газ і продає його споживачам. Тому й відповідно ціну на газ встановлює продавець газу,  державна компанія «Нафтогаз», відповідно до ринкових індикаторів та постанов уряду.  В кожній області тепер різна ціна на газ і щомісяця вона змінюється. Наша компанія «Волиньгаз» не торгує газом, а лише доставляє його в оселі волинян. Загалом на Волині близько 250 тис. побутових споживачів.

Наше Луцьке відділення, в якому працює 118 фахівців, надає послуги з розподілу природного газу в квартири та будинки. Ми щоденно виконуємо подібну роботу  як і пошта  чи водій, що розвозить хліб у села.  Ви ж розумієте, що водій хлібовозу  не встановлює ціну на хліб, його справа - вчасно привезти запашний хліб людям. Так і ми – відповідаємо за те, щоб газ щоденно зігрівав кожну з  майже 100 тис. родин Луцького та Ківерцівського районів і м. Луцька, які підключені до газорозподільної мережі.

Наша праця – це безпечна робота понад  1900 км газопроводів у місті та районах. За протяжністю фактично відстань більша, ніж  відстань від газорозподільної станції Луцьк-Прилуцьк-Рокині  до споживача, враховуючи кільцеву систему даних трьох ГРС. І для цього необхідний щоденний контроль, наладка обладнання, адже газова система має поважний вік: газифікація району почалась ще в 1960-ті року. Найстаріший газопровід, який досі працює в м. Луцьку, побудований у 1962 році. Уявіть: цей газопровід збудовано в ті часи, коли мешканцям сіл та Луцька ще не видавали паспорти, а залізниця використовувала паротяги. 

 

-Яку роботу щодня виконують газовики?  

-А в мене зустрічне питання – ви знаєте, як газ потрапляє до вашої оселі? Адже газ не ходить сам по трубах. Ви вмикаєте комфорку і він завжди на кухні горить, готуєте їжу, заварюєте запашну каву. А замислювались хоча би раз який він шлях проходить і хто його доставляє?

 

-Добре. Запитання: яким чином цей газ транспортуєте?

-Для подачі газу необхідно регулювати тиск у газовій мережі таким чином, щоб надати газу відповідну швидкість. Ця швидкість не може бути занадто велика – це питання безпеки, та не може бути занадто мала – це впливає на безперебійність та безаварійність. Ви не задумувались, чому газ на конфорці та в котлах є завжди, а перебої із подачею електрики відбуваються іноді декілька разів на місяць?

Для нас зупинка газопостачання – це надзвичайна ситуація. Якщо це трапиться, то після того необхідно декілька днів на те, щоби «підняти» мережу, аби вона запрацювала і перевірити всі підключені до неї пристрої, аби не було витоків.     

Власне, це  наша справа та щоденна робота – точний прорахунок, регулювання, підтримка необхідного тиску газу, та заходи, які попереджають ризики, щоб усі  1930,404 км. районної мережі працювали наче годинник.  Адже ціна помилки занадто висока - газ вибухова речовина.

 

-Витоки газу – важливо відразу їх ліквідувати. Як це можливо, коли більшість газопроводів під землею? 

-Раніше все було майже як у слідопитів Фенімора Купера: перевіряли траси газопроводів. Влітку витік газу можна виявити на засохлій траві, взимку – за характерним плямам на снігу. Наразі використовуємо спеціальні прилади – вони дозволяють нашим фахівцям скрізь землю «бачити» точні місця витоків, та навіть пошкодження ізоляції газопроводів. А це вже робота на упередження аварій. Але є старі газопроводи високого тиску, на яких необхідно кожні 100 м траси бурити шурфи і перевіряти їх загазованість. Цей трудомісткий процес займає багато часу. Але газопроводи в районі старі, тож обстежуємо дуже ретельно. Щодня наші фахівці перевіряють 120 кілометрів газопроводів  та 30 газорегуляторних пунктів.

 

-Для такого комплексу робіт вистачає спеціалістів?

-Чекайте - це ж не вся наша робота.  Візьміть нашу аварійну газову службу, яка цілодобово приймає виклики споживачів газу на номер «104». Виїздить і ліквідує витоки, пориви та усуває поломки, перевіряє зони ризику на загазованість на території міста і району – на 2 спецавтомобілях. Саме наша АДС вже 10 років поспіль є найкращою в області завдяки професіоналізму її фахівців.

Щодня кожен контролер  Луцького відділення обходить 70 будинків клієнтів. Ми планували, що саме контролери будуть знайомити споживачів користуватись нашими мобільними та онлайн-сервісами:  допоможуть зареєструватись в Особистому кабінеті на сайті 104.ua, проконсультують у  яких випадках зручніше використати sms-повідомлення, а коли чат-бот 7104ua у Viber, або 104 Mobile 104 Mobile Light. Але… Ви знаєте, яка зарплата  встановлена для контролера Луцького відділення? Це 4 200 грн на місяць. Тому, на жаль, контролери не затримуються в нас. А це створює проблеми для сервісу, адже саме вони найбільше контактують із споживачами. 

Зараз у відділенні понад 30 вільних вакансій. Нестача близько 5,2 % від необхідної кількості персоналу.

Вартість послуг із доставки газу та рівень зарплат визначає держава, НКРЕКП – і цю вартість нам не змінюють уже п`ять років. На такому ж рівні заморожені зарплати . В планово-технічному відділі фахівцю встановлено 6,5 тис грн в місяць. А в НКРЕКП вважають, що людина закінчує університет, здобуває вищу освіту і після цього прийде до нас працювати на 6,5 тис. у місяць. Це знущання державного регулятора над професією газовика!

Вкрай необхідна підготовка та передача фахового досвіду для слюсарів газорегуляторних пунктів, адже  у нас залишились одиниці, хто на цьому розуміється.

 

-При дефіциті фахівців, Луцьке відділення підготувало  газопроводи до зими?

-Зробили всю необхідну роботу, яка можлива при існуючому рівні фінансування, затвердженому НКРЕКП. Провели комплексне приладове обстеження 35 % газопроводів – 600 км.  У результаті виявили та ліквідували 34 пошкодження  ізоляції. Наприклад, біля села Милуші  5 таких пошкоджень були розташовані під дорожнім покриттям. 

Для зменшення втрат газу ми модернізували зношені газопроводи: у с. Коршовець  Луцького району (підвідний газопровід високого тиску  та замінили засувки на сучасні кульові фланцеві крани з редукторами. В селах Луцького району Лаврів та Голишів замінили анодні заземлювачі – це захищає газопроводи від корозії. Також зробили капітальний ремонт з повною заміною технологічного обладнання 4 газорегуляторних пунктів у м. Луцьку. Ці роботи  гарантують стабільну роботу мережі.

 

-Яка ситуація з встановленням лічильників газу?

-Наразі в Луцьку та Луцькому районі лічильників не мають лише 2,19 % споживачів, тобто, 2197 наших клієнтів. Фактично 2139 із них не проживає в своїх оселях: зачинили їх та, зі слів сусідів, поїхали з міста. Таким споживачам ми фізично не можемо встановити лічильники.

 

-У м. Луцьк і прилеглому районі можна безплатно замінити лічильник газу?

-На сьогодні безплатно замінюємо лічильники, що не пройшли повірку та лічильники, в яких вийшов термін експлуатації. Тому, нам важлива присутність споживача в помешканні й  наші фахівці швидко замінять лічильник та оформлять усі необхідні документи.  З початку року наші працівники замінили    близько 3,5 тис. лічильників клієнтам.  НКРЕКП не передбачила коштів для встановлення в 2019 році безплатних лічильників для наших клієнтів. Це знову до питання того, що нам вже три роки не змінюють тариф на розподіл, який є збитковим. 

 

-Що робити споживачам у разі, якщо газовий прилад не працює?

-Зв`язатись із нашими фахівцями – через  контакт-центр і протягом 1-2 днів майстер виконає ремонт.  Для наших  споживачів є можливість звернутись до Центру обслуговування клієнтів, що на просп. Молоді, 14 А і там вирішити всі «газові питання» в комфортних умовах і без черг.  Він працює  щодня з 8:00 до 17:00 год. Також клієнт має право телефонувати до Контакт-центру за номером: (0332) 280-104. 

Але ремонт газового обладнання, його заміна, встановлення  не наші монопольні послуги. Споживач може самостійно обрати компанію для виконання таких робіт. Але є умова – у компанії обов’язково має бути державний дозвіл на такі роботи.

 

-Яка перспектива газового господарства району? 

-Газорозподільна мережа Луцька та Луцького району розраховувалась із перспективою  розвитку на споживання значних обсягів. Зараз споживання газу всіма категоріями споживачів значно зменшилась.

Ми провели власне дослідження – розрахували загальну потужність газових мереж та порівняли цей показник із її фактичним завантаженням. Результат приголомшив. Газові мережі району завантажені на 55 % від  проектної потужності.

Тому задача №1 для Луцького району та обласного центру - це модернізації газових мереж  під сучасні потреби. Адже мешканцям району, підприємствам більше не потрібні ті обсяги газу, які газопроводи могли доставити 20 років тому.