«Ми не продаємо газ, а його доставляємо в оселі споживачів!»
Безаварійне та безперебійне газопостачання – основне завдання газовиків. Підбиваємо підсумки року, що минає, з керівником Луцького відділення Дмитром Бонюком. Актуальна розмова про важливі для споживачів газу питання.
-Дмитре Михайловичу, розпочнемо нашу розмови з найактуальнішої теми , яку обговорюють споживачі – наскільки здорожчає газ і коли?
-Для населення ціну на газ декларує держава, адже домовляється в кого його придбати. Або ж видобуває власний газ і продає його споживачам. Тому й відповідно ціну на газ встановлює продавець газу, державна компанія «Нафтогаз», відповідно до ринкових індикаторів та постанов уряду. В кожній області тепер різна ціна на газ і щомісяця вона змінюється. Наша компанія «Волиньгаз» не торгує газом, а лише доставляє його в оселі волинян. Загалом на Волині близько 250 тис. побутових споживачів.
Наше Луцьке відділення, в якому працює 118 фахівців, надає послуги з розподілу природного газу в квартири та будинки. Ми щоденно виконуємо подібну роботу як і пошта чи водій, що розвозить хліб у села. Ви ж розумієте, що водій хлібовозу не встановлює ціну на хліб, його справа - вчасно привезти запашний хліб людям. Так і ми – відповідаємо за те, щоб газ щоденно зігрівав кожну з майже 100 тис. родин Луцького та Ківерцівського районів і м. Луцька, які підключені до газорозподільної мережі.
Наша праця – це безпечна робота понад 1900 км газопроводів у місті та районах. За протяжністю фактично відстань більша, ніж відстань від газорозподільної станції Луцьк-Прилуцьк-Рокині до споживача, враховуючи кільцеву систему даних трьох ГРС. І для цього необхідний щоденний контроль, наладка обладнання, адже газова система має поважний вік: газифікація району почалась ще в 1960-ті року. Найстаріший газопровід, який досі працює в м. Луцьку, побудований у 1962 році. Уявіть: цей газопровід збудовано в ті часи, коли мешканцям сіл та Луцька ще не видавали паспорти, а залізниця використовувала паротяги.
-Яку роботу щодня виконують газовики?
-А в мене зустрічне питання – ви знаєте, як газ потрапляє до вашої оселі? Адже газ не ходить сам по трубах. Ви вмикаєте комфорку і він завжди на кухні горить, готуєте їжу, заварюєте запашну каву. А замислювались хоча би раз який він шлях проходить і хто його доставляє?
-Добре. Запитання: яким чином цей газ транспортуєте?
-Для подачі газу необхідно регулювати тиск у газовій мережі таким чином, щоб надати газу відповідну швидкість. Ця швидкість не може бути занадто велика – це питання безпеки, та не може бути занадто мала – це впливає на безперебійність та безаварійність. Ви не задумувались, чому газ на конфорці та в котлах є завжди, а перебої із подачею електрики відбуваються іноді декілька разів на місяць?
Для нас зупинка газопостачання – це надзвичайна ситуація. Якщо це трапиться, то після того необхідно декілька днів на те, щоби «підняти» мережу, аби вона запрацювала і перевірити всі підключені до неї пристрої, аби не було витоків.
Власне, це наша справа та щоденна робота – точний прорахунок, регулювання, підтримка необхідного тиску газу, та заходи, які попереджають ризики, щоб усі 1930,404 км. районної мережі працювали наче годинник. Адже ціна помилки занадто висока - газ вибухова речовина.
-Витоки газу – важливо відразу їх ліквідувати. Як це можливо, коли більшість газопроводів під землею?
-Раніше все було майже як у слідопитів Фенімора Купера: перевіряли траси газопроводів. Влітку витік газу можна виявити на засохлій траві, взимку – за характерним плямам на снігу. Наразі використовуємо спеціальні прилади – вони дозволяють нашим фахівцям скрізь землю «бачити» точні місця витоків, та навіть пошкодження ізоляції газопроводів. А це вже робота на упередження аварій. Але є старі газопроводи високого тиску, на яких необхідно кожні 100 м траси бурити шурфи і перевіряти їх загазованість. Цей трудомісткий процес займає багато часу. Але газопроводи в районі старі, тож обстежуємо дуже ретельно. Щодня наші фахівці перевіряють 120 кілометрів газопроводів та 30 газорегуляторних пунктів.
-Для такого комплексу робіт вистачає спеціалістів?
-Чекайте - це ж не вся наша робота. Візьміть нашу аварійну газову службу, яка цілодобово приймає виклики споживачів газу на номер «104». Виїздить і ліквідує витоки, пориви та усуває поломки, перевіряє зони ризику на загазованість на території міста і району – на 2 спецавтомобілях. Саме наша АДС вже 10 років поспіль є найкращою в області завдяки професіоналізму її фахівців.
Щодня кожен контролер Луцького відділення обходить 70 будинків клієнтів. Ми планували, що саме контролери будуть знайомити споживачів користуватись нашими мобільними та онлайн-сервісами: допоможуть зареєструватись в Особистому кабінеті на сайті 104.ua, проконсультують у яких випадках зручніше використати sms-повідомлення, а коли чат-бот 7104ua у Viber, або 104 Mobile 104 Mobile Light. Але… Ви знаєте, яка зарплата встановлена для контролера Луцького відділення? Це 4 200 грн на місяць. Тому, на жаль, контролери не затримуються в нас. А це створює проблеми для сервісу, адже саме вони найбільше контактують із споживачами.
Зараз у відділенні понад 30 вільних вакансій. Нестача близько 5,2 % від необхідної кількості персоналу.
Вартість послуг із доставки газу та рівень зарплат визначає держава, НКРЕКП – і цю вартість нам не змінюють уже п`ять років. На такому ж рівні заморожені зарплати . В планово-технічному відділі фахівцю встановлено 6,5 тис грн в місяць. А в НКРЕКП вважають, що людина закінчує університет, здобуває вищу освіту і після цього прийде до нас працювати на 6,5 тис. у місяць. Це знущання державного регулятора над професією газовика!
Вкрай необхідна підготовка та передача фахового досвіду для слюсарів газорегуляторних пунктів, адже у нас залишились одиниці, хто на цьому розуміється.
-При дефіциті фахівців, Луцьке відділення підготувало газопроводи до зими?
-Зробили всю необхідну роботу, яка можлива при існуючому рівні фінансування, затвердженому НКРЕКП. Провели комплексне приладове обстеження 35 % газопроводів – 600 км. У результаті виявили та ліквідували 34 пошкодження ізоляції. Наприклад, біля села Милуші 5 таких пошкоджень були розташовані під дорожнім покриттям.
Для зменшення втрат газу ми модернізували зношені газопроводи: у с. Коршовець Луцького району (підвідний газопровід високого тиску та замінили засувки на сучасні кульові фланцеві крани з редукторами. В селах Луцького району Лаврів та Голишів замінили анодні заземлювачі – це захищає газопроводи від корозії. Також зробили капітальний ремонт з повною заміною технологічного обладнання 4 газорегуляторних пунктів у м. Луцьку. Ці роботи гарантують стабільну роботу мережі.
-Яка ситуація з встановленням лічильників газу?
-Наразі в Луцьку та Луцькому районі лічильників не мають лише 2,19 % споживачів, тобто, 2197 наших клієнтів. Фактично 2139 із них не проживає в своїх оселях: зачинили їх та, зі слів сусідів, поїхали з міста. Таким споживачам ми фізично не можемо встановити лічильники.
-У м. Луцьк і прилеглому районі можна безплатно замінити лічильник газу?
-На сьогодні безплатно замінюємо лічильники, що не пройшли повірку та лічильники, в яких вийшов термін експлуатації. Тому, нам важлива присутність споживача в помешканні й наші фахівці швидко замінять лічильник та оформлять усі необхідні документи. З початку року наші працівники замінили близько 3,5 тис. лічильників клієнтам. НКРЕКП не передбачила коштів для встановлення в 2019 році безплатних лічильників для наших клієнтів. Це знову до питання того, що нам вже три роки не змінюють тариф на розподіл, який є збитковим.
-Що робити споживачам у разі, якщо газовий прилад не працює?
-Зв`язатись із нашими фахівцями – через контакт-центр і протягом 1-2 днів майстер виконає ремонт. Для наших споживачів є можливість звернутись до Центру обслуговування клієнтів, що на просп. Молоді, 14 А і там вирішити всі «газові питання» в комфортних умовах і без черг. Він працює щодня з 8:00 до 17:00 год. Також клієнт має право телефонувати до Контакт-центру за номером: (0332) 280-104.
Але ремонт газового обладнання, його заміна, встановлення не наші монопольні послуги. Споживач може самостійно обрати компанію для виконання таких робіт. Але є умова – у компанії обов’язково має бути державний дозвіл на такі роботи.
-Яка перспектива газового господарства району?
-Газорозподільна мережа Луцька та Луцького району розраховувалась із перспективою розвитку на споживання значних обсягів. Зараз споживання газу всіма категоріями споживачів значно зменшилась.
Ми провели власне дослідження – розрахували загальну потужність газових мереж та порівняли цей показник із її фактичним завантаженням. Результат приголомшив. Газові мережі району завантажені на 55 % від проектної потужності.
Тому задача №1 для Луцького району та обласного центру - це модернізації газових мереж під сучасні потреби. Адже мешканцям району, підприємствам більше не потрібні ті обсяги газу, які газопроводи могли доставити 20 років тому.