Плата за абонентське обслуговування КП "Луцькводоканал"
1. Чим передбачено нарахування Плати за абонентське обслуговування?
Плата за абонентське обслуговування передбачена наступними нормативними документами:
Законами України «Про житлово-комунальні послуги» та «Про метрологію та метрологічну діяльність»;
«Порядком подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт», затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №474 від 08.07.2015р. (зі змінами);
«Правилами надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення» та Типовими договорами про надання послуг, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №690 від 05.07.2019р.
В 2018 році в рамках реформування сфери житлово-комунального господарства Верховною Радою України було прийнято Закони України «Про житлово-комунальні послуги» та «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».
Одними із ключових питань, які мають вирішити дані закони є:
- перехід на повний облік водопостачання за засобами обліку, в тому числі і для визначення витрат і їх поділ між мешканцями в цілому по окремо взятому багатоквартирному будинку;
- перехід обов’язку з обслуговування всіх засобів обліку (квартирних та загально-будинкових) до КП «Луцькводоканал» за рахунок введення плати за абонентське обслуговування та внесків.
Законом України «Про житлово-комунальні послуги» мешканцям багатоквартирних будинків з 01.05.2019 року дано право на вибір однієї з договірних і відповідно розрахункових моделей:
- укладення індивідуального прямого договору між власником/користувачем квартири та надавачем послуг з проведенням розрахунків за квартирним засобом обліку.
- укладення колективного договору ОСББ або іншою юридичною чи фізичною особою, які представлятиме інтереси всіх власників/користувачів квартир, з проведенням розрахунків з надавачем послуг за загально-будинковим засобом обліку.
У разі якщо співвласники багатоквартирного будинку самостійно не обрали одну з моделей організації договірних відносин, між виконавцем відповідної комунальної послуги та кожним співвласником укладається індивідуальний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем).
В лютому 2020 року КП «Луцькводоканал» письмово звернулось до всіх об’єднань співвласників багатоквартирного будинку та управителів багатоквартирних будинків з питання надання інформації про рішенням співвласників багатоквартирного будинку (уповноваженого органу управління об’єднання співвласників багатоквартирного будинку) щодо обрання моделі організації договірних відносин. Також в листі було повідомлено, що у разі відсутності рішення – до відносин між КП «Луцькводоканал» та кожним співвласником (включаючи нежитлові приміщення) буде застосовуватись індивідуальний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем).
З огляду на вище викладене, згідно частини 7 статті 15 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», статті 633 Цивільного Кодексу України, КП «Луцькводоканал» розмістило на сайті підприємства публічні договори:
1. Договір з індивідуальним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем) (для населення).
2. Договір з індивідуальним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем) (для юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та бюджетних установ).
Обумовлені публічні договори вважаються укладеними з 1 червня 2020 року, якщо протягом 30 днів з моменту опублікування тексту договору на сайті КП «Луцькводоканал» співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з надавачем послуг.
Ознайомитись із текстами публічних договорів та додатками до них можна за посиланням: http://vd.lutsk.ua/consumers/publichni-dogovory.html, або в меню сайту: "Сторінка споживача" > "Публічні договори".
2. Кому нараховується Плата за абонентське обслуговування?
Дія Закону України «Про житлово-комунальні послуги» поширюється, зокрема, на індивідуальних споживачів - фізичних або юридичних осіб, які є власниками (співвласниками) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об’єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.
Згідно Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»:
- багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об’єктами нерухомого майна.
- співвласник багатоквартирного будинку (далі - співвласник) - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку.
З огляду на вище викладене, плата за абонентське обслуговування нараховується всім споживачам, з яким діє індивідуальний договір в багатоквартирному будинку – населенню, юридичним особам, фізичним особам-підприємцям та бюджетним установам.
3. Які розміри Плати за абонентське обслуговування, затверджені підприємством?
Граничний розмір плати встановлюється Кабінетом Міністрів України та згідно постанови Кабінету Міністрів України №808 від 21.08.2019р. становить 28,47 грн. на 1 особовий рахунок (помешкання) споживача.
Плата розраховується та затверджується за фактичними витратами виконавцем комунальної послуги з централізованого водопостачання та водовідведення (КП "Луцькводоканал") і становить (з ПДВ) з 01.06.2020 року:
- без розподільних (квартирних) приладів обліку централізованого водопостачання = 5,66 грн.;
- з одним розподільним (квартирним) приладом обліку = 11,85 грн.;
- з двома розподільними (квартирними) приладами обліку = 18,04 грн.;
- з трьома та більше розподільними (квартирними) приладами обліку = 24,23 грн.
Варто зауважити, що розміри плати за абонентське обслуговування КП «Луцькводоканал» є одними із найнижчих серед надавачів послуг з централізованого водопостачання та водовідведення України, наприклад:
- КП «Дніпроводоканал» - мінімальна плата за абонентське обслуговування 11,98 грн. (з ПДВ);
- КП «Харківводоканал» - відповідно 28,20 грн. (з ПДВ);
- «Інфоксводоканал» м. Одеса - відповідно 20,03 грн. (з ПДВ).
4. Які витрати включені в Плату за абонентське обслуговування КП «Луцькводоканал»? Чи відтепер повірку квартирних лічильників забезпечуватиме підприємство?
Плата за абонентське обслуговування - платіж, який споживач сплачує виконавцю для відшкодування витрат виконавця, пов’язаних з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, а у випадках, визначених цим Законом, також і витрати на обслуговування індивідуальних вузлів обліку у квартирах (приміщеннях) багатоквартирного будинку (тобто повірку квартирних приладів обліку). (стаття 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").
Згідно статті 17 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність":
«Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором, а у разі укладення співвласниками багатоквартирного будинку індивідуальних договорів про надання відповідної комунальної послуги періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) таких вузлів обліку забезпечуються виконавцем комунальної послуги за рахунок плати за абонентське обслуговування, встановленої відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги"».
Варто зауважити, що всі квартирні засоби обліку лишаються у власності споживача, а КП «Луцькводоканал» лише бере їх на абонентський облік та забезпечує періодичну повірку. Тому у разі виходу з ладу, пошкодження або визнання засобу обліку не придатним – фінансувати заміну має споживач. Також власник (співвласник) помешкання відповідає за збереження і цілісність розподільних засобів обліку та пломб на них.
5. Чи поширюються пільги та субсидії на Плату за абонентське обслуговування?
«Положенням про порядок призначення житлових субсидій», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №848 від 21.10.1995р. визначено:
«Житлова субсидія на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, а також житлово-комунальних послуг, витрат на оплату комунальних послуг та управління багатоквартирним будинком, в якому створено об’єднання, надається громадянам у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок Мінсоцполітики в АТ “Ощадбанк” на підставі укладеного між Мінсоцполітики та АТ “Ощадбанк” договору (далі - рахунок для виплати житлових субсидій). (пункт 100 Положення).
Постановою Кабінету Міністрів України «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» (№409 від 06.08.2014р.) визначено:
«Установити, що субсидії на оплату абонентського обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, надаються в межах граничного розміру плати за абонентське обслуговування, визначеного відповідно до статті 4 Закону України “Про житлово-комунальні послуги”. (пункт 33 Постанови).
Надання пільг на оплату абонентського обслуговування чинним законодавством не передбачено.
6. На який рахунок спрямовуються кошти за Плату за абонентське обслуговування?
Розрахунковим періодом для оплати є календарний місяць. Термін оплати аналогічний послугам з централізованого водопостачання та водовідведення – до 20 числа місяця, наступного за розрахунковим.
Кошти споживачами сплачуються на один банківський рахунок разом з послугами централізованого водопостачання та водовідведення.
Слід врахувати, що кошти за централізоване водопостачання, водовідведення та плату за абонентське обслуговування приймаються на один банківський рахунок, тому, в разі не повної оплати, платіж розподіляється на зазначені послуги пропорційно нарахуванню.
7. Чому введення Плати за абонентське обслуговування не є збільшенням тарифів підприємства?
З 05.02.2020 року з тарифів КП «Луцькводоканал» на централізоване водопостачання та водовідведення Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг виключено витрати на споживачів багатоквартирних будинків, які включені в плату за абонентське обслуговування.
Раніше ці витрати включалися в тариф і розповсюджувалися на усіх користувачів послуг в багатоквартирному житловому будинку, не залежно від оснащення квартир та будинку. До реформи тариф на послуги водопостачання і водовідведення, який застосовувався в багатоквартирному будинку, був більшим на 10%, ніж тариф на централізоване водопостачання та водовідведення.
8. Чому Плата за абонентське обслуговування не нараховується споживачам з індивідуальними будинками?
У відповідності до Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» засоби обліку у будинках індивідуальної забудови класифіковано як вузол комерційного обліку - вузол обліку, що забезпечує загальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлі, її частині (під’їзді), обладнаній окремим інженерним вводом.
Вузли комерційного обліку належать на праві власності власнику (є спільною сумісною власністю співвласників) будівлі. Відповідальність за збереження і цілісність вузлів комерційного обліку покладається на власника (співвласників) будівлі (її частини), в якій вони встановлені, або за договором на визначену власником (співвласниками) іншу особу.
Періодична повірка засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду) проводиться за рахунок внесків за обслуговування вузлів комерційного обліку, встановлених відповідно до Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", розмір яких затверджується органами місцевого самоврядування.
9. Як Плата за абонентське обслуговування відображається в рахунку, Єдиній квитанції?
Для зручності споживачів, плата за абонентське обслуговування буде виведена в Єдиній квитанції окремим рядком (лише інформативно) та КП «Луцькводоканал» заплановано відновлення з 01.07.2020 року друку та доставки деталізованих паперових рахунків споживачам.
10. Які наслідки несплати Плати за абонентське обслуговування?
Згідно пункту 50 Постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» (№409 від 06.08.2014р.) для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п’ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості, зокрема, про суму простроченої понад два місяці (на дату подання такої інформації) заборгованості з оплати внеску за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами. Наявність заборгованості по платі за абонентське обслуговування може призвести до відмови у призначенні субсидії.
Згідно пункту 7 «Порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №373 від 17.04.2019р. - у разі отримання від виконавців комунальних послуг інформації про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати послуг (внесків/платежів), строк позовної давності якої не минув, сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, у пільговиків, які отримують пільгу у готівковій формі, виплата пільги з наступного опалювального (неопалювального) сезону здійснюється у грошовій безготівковій формі.
Оплата в цілому не повного обсягу наданих послуг підприємства споживачем (включаючи водопостачання та водовідведення, водовідведення гарячої води, плату за абонентське обслуговування) призведе до виникнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, за яку, згідно законодавства передбачено:
обмеження / припинення надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення;
нарахування пені, інфляційних та річних втрат підприємства.
КП "Луцькводоканал"