Про результати перевірок контролюючими органами щодо вирішення проблеми смороду у м.Луцьку
Сморід у Луцьку припинено. Що нас чекає наступного року? Чи повториться вкотре болюча проблема у місті наступного року? Зусилля міської ради, яка згідно визначених чинним законодавством повноважень (ст.15 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”) несе відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території, протягом останніх трьох місяців були направлені на організацію діяльності всіх компетентних органів, які могли вплинути на вирішення наболілої проблеми смороду у Луцьку. І поки Луцька міська рада “стукала у всі двері” до контролюючих органів, які зобов’язані здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері охорони навколишнього природного середовища та санітарного законодавства про проведення позапланової перевірки підприємств ТзОВ “Біопек” та ПрАТ ”Гнідавський цукровий завод”, діяльність яких вже четвертий рік поспіль призводить до погіршення стану довкілля, забруднення повітря і, як наслідок, до жахливого смороду у місті, представники місцевого бізнесу шукали способи як “переграти” владу в ситуації що склалась. Вже 5 липня ці підприємства звернулись із заявами до контролюючих органів про здійснення у них позапланових перевірок.
Ось тільки не зрозуміло на що сподівались, адже перевірки, які були проведені ДЕІ у Волинській області та Головним управлінням Держпродспоживслужби у Волинській області виявили цілий ряд порушень та недоліків у організації роботи цих підприємств, зокрема у сфері поводження з відходами. А відходами виробництва біоетанолу є мелясна барда, яка на даний час не має цивілізованих способів утилізації чи переробки в нашій країні. Оскільки вартість очисних споруд для переробки відходів є дуже значна. Зі слів керівників заводів ТзОВ “Біопек” та ПрАТ ”Гнідавський цукровий завод” близько 20 млн. євро. А тому, з порушенням всіх норм законодавства, барда чи її різновиди зливаються у відкриті відстійники цукрових заводів, спричиняючи жахливий сморід та нестерпні умови для життя, праці, відпочинку громадян тих населених пунктів, які розміщені неподалік таких відстійників.
І поки триває період наданий бізнесу для усунення виявлених недоліків, адже відповідно до припису Держпродспоживслужби 1 вересня сплив термін його виконання та до кінця 2019 року надано термін виконання приписів ДЕІ, проаналізуємо характер виявлених порушень. Основним видом відходів ТзОВ “Біопек” є стічні води, які утворюються внаслідок використання на виробництві свіжої води зі свердловини, яка не обладнана лічильниками (порушення ст. 44 Водного кодексу). Засоби вимірювальної техніки не повірені.
Це ознака халатності працівників чи свідоме приховування реальних об’ємів використання природних ресурсів? Чи знову бажання зекономити на придбанні ліцензії на використання водних ресурсів, яку необхідно отримати при споживанні понад 300 м3 /добу. Не ведеться журнал обліку скинутих стічних вод на поля фільтрації, відсутні дані про категорію стічних вод (порушення ст. 44 Водного кодексу). Не здійснюється контроль за ефективністю роботи очисних споруд; відсутні режим роботи та облік роботи насосної станції; відсутні результати дослідження стічної води.
Як класифікувати порушення з цього переліку? Це свідоме приховування того що, як і в яких об’ємах скидається на поля фільтрації чи знову просто недопрацювання чи халатність персоналу?
Згідно дозволу на спецводокористування від 17.02.2017 31641/Вол, водокористування дозволяється за умови відведення стічної води в кількості 633,6 м3/добу через каналізаційні мережі ПрАТ ”Гнідавський цукровий завод” на орендовані очисні споруди. По факту відходи біоетанольного виробництва вивозяться на так звані “очисні споруди” або поля фільтрації автоцистернами замаскованими під вантажівки ФОП Токарчуком В.С. А факт оренди припинено з 31.08.2018. Отже, протягом 2019 року розміщення відходів ТзОВ “Біопек” на полях фільтрації є грубим порушенням закону. Підприємство не мало законних підстав використовувати поля фільтрації цукрового заводу для розміщення своїх відходів. Відповідно далі йде ряд порушень Закону України “Про відходи” ст.17, 33 та постанов Кабінету Міністрів України у сфері поводження з відходами: на обох підприємствах відсутні дозволи на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, відсутні паспорти місць видалення відходів, порушені вимоги щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення; не забезпечено ведення первинного обліку відходів, не дотримано вимоги Порядку ведення реєстру об’єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, не внесено зміни до реєстрових карт об’єктів утворення, оброблення відходів в частині кількісних показників утворення та ін.
Всі ці порушення є наслідком свідомого приховування кількості утворених відходів та ознакою того, що на підприємствах не налагоджена система управління відходами, не забезпечені ємності для їх зберігання.
Підтвердження даного висновку є те, що на території заводу ПрАТ ”Гнідавський цукровий завод” з моменту попередньої перевірки (2017р.) здійснюється будівництво земляних споруд без робочих проектів, без спеціального дозволу на площах 0,3953 га, 0,04 га, 0,03 га, 0,02 га із порушенням ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) (ст.168 Земельного кодексу України). В одній із жомових ям на території заводу зберігається все та ж мелясна барда. Луцька міська рада направила листи 12 сільськогосподарським підприємствам з якими має угоди ТзОВ “Біопек” про купівлю-продаж мелясної барди, яка використовується як добриво. Відповідь надійшла лише від одного з них без вказання об’ємів барди, яка закуповується. Тобто, прослідкувати шлях відходів (мелясної барди) за межі підприємства, тим більше при повній відсутності на підприємстві документації з питань поводження з відходами на разі не можливо.
Цікавий факт, під час перевірки ТзОВ “Біопек” встановлено, що 11.12.2017 року підприємство отримало висновок Державної екологічної експертизи по матеріалах оцінки впливу на навколишнє середовище проекту “Нове будівництво цеху біотехнічних компонентів потужністю 48 т/добу в с.Рованці Боратинської сільської ради Луцького району Волинської області”. Це при тому, що у 2017 році питання смороду від діяльності заводу стояло дуже гостро. Правда, у 2017 у підприємства був шанс перекласти відповідальність за сморід у місті на міську владу, яка на той час не забезпечила відведення стоків з мікрорайону Вересневе у міську централізовану каналізаційну мережу. На сьогодні питання каналізування району Вересневого містом вирішено повністю і відповідь на питання “хто є винуватцем смороду у місті?” не викликає сумнівів. Адже, відтоді як зник сморід від полів фільтрації ПрАТ “Гнідавський цукровий завод” - зник сморід і у Луцьку вцілому.
Чи маємо підстави для оптимізму щодо відсутності смороду наступного року? На нашу думку - досить примарні.
4 роки контролюючі органи здійснюють перевірки ТзОВ “Біопек” та ПрАТ “Гнідавський цукровий завод” щодо дотримання норм природоохоронного та санітарного законодавства, 4 роки підряд 3-4 весняно-літні місяці лучани потерпають від смороду. У 2017 році ТзОВ “Біопек” утворено 68,2 тис. тонн мелясної барди, у 2018 - 91,6 тис. тонн барди. Лагуни з бардою, які були незаконно розміщені на полях фільтрації сьогодні осушені та засипані ґрунтом. Для усунення виявлених перевірками порушень підприємствам необхідно вжити чимало заходів, основні з яких забезпечити достатній об’єм закритих ємкостей для зберігання мелясної барди. Доки відходи виробництва ТзОВ “Біопек” потраплятимуть в довкілля, доти існуватиме загроза забруднення атмосферного повітря у м.Луцьку та прилеглих населених пунктах та ґрунтів на територіях, де буде розміщена мелясна барда. Винуватці названі, заходи впливу у вигляді адміністративних стягнень застосовані, заходи для зменшення та повного припинення смороду підприємством вжиті. Триває досудове розслідування в рамках кримінального провадження Луцькою місцевою прокуратурою та слідчим управлінням ГУНП у Волинській області. Державною екологічною інспекцією у Волинській області направлено адміністративний позов до Волинського окружного адміністративного суду щодо призупинення виконання робіт ТзОВ “Біопек” в частині експлуатації додаткових стаціонарних неорганізованих джерел викидів (це жомові ями заповнені мелясною бардою, резервуари паливно-мастильних матеріалів, лагуни на полях фільтрації) забруднюючих речовин в атмосферне повітря до отримання дозвільних документів. Далі - контрольні перевірки про виконання вимог приписів та рішення суду...
Відділ екології Луцької міської ради