Шановні роботодавці міста!
З метою запобігання вчиненню порушень законодавства та притягнення до матеріальної відповідальності осіб, які щоденно забезпечують роботою жителів нашого міста, інформуємо про питання, на які слід звернути увагу при використанні найманої праці.
Згідно Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295, державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці виконавчих органів міських рад міст обласного значення з питань:
1) своєчасної та у повному обсязі оплати праці;
2) додержання мінімальних гарантій в оплаті праці;
3) оформлення трудових відносин.
Слід зазначити, що саме на підставі результатів інспекційного відвідування чи невиїзного інспектування суб'єкта господарювання, його посадових осіб може бути притягнуто до адміністративної та кримінальної відповідальності, а саме підприємство — до фінансової відповідальності.
Штраф нараховується якщо під час проведення заходу контролю встановлено порушення законодавства про працю. Для визначення розміру штрафу застосовується мінімальна заробітна плата у розмірі, встановленому на момент виявлення порушення. Таким чином, штрафні санкції за порушення законодавства про працю (відповідно до статті 265 КЗпП) з 01.01.2018 року становлять:
Недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні
( абз. 6, ч.2, ст. 265 КЗпП)
у трикратному розмірі
на момент виявлення порушення.
11 169
Недопущення до перевірки з питань допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків
( абз. 7, ч.2, ст. 265 КЗпП)
у стократному у розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення
372 300
Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків (абз. 2 ч. ст. 265 КЗпП)
У 30-кратному розмірі МЗП за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення
111 690
Порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі (абз. 3 ч. 2 ст. 265 КЗпП)
У трикратному розмірі МЗП
11 169
Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці (абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП)
У 10-кратному розмірі МЗП за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення
37 230
Недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов'язків, передбачених законами України «Про військовий обов'язок і військову службу» від 25.03.1 992 № 2232-XII, «Про альтернативну (невійськову) службу» від 12.12.1991 № 1975-ХІІ, «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-ХІІ
(абз. 5 ч. 2 ст. 265 КЗпП)
У 10-кратному розмірі МЗП за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення
37 230
Порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами третім-шостим частини другої статті 265 КЗпП
(абз. 8.ч.2. ст. 265 КЗпП)
В однократному розмірі МЗП
3 723
На підставі ч. 3 ст. 265 Кодексу законів про працю України, посадові особи, уповноважені на здійснення контролю за додержанням законодавства про працю, мають право прийняти рішення про накладення цих штрафів незалежно від дати вчинення правопорушення та/або дати його виявлення.
На жаль, є поширеною практика маскування нелегальної праці під «стажування». Причому, переважна більшість людей не розуміють, що така наймана праця, якщо вона не підкріплена письмовим договором, є порушенням. У разі інспекційного відвідування суб’єкта господарювання, роботодавець за кожного такого «стажера» отримає штраф у 111 тис. 690 грн.
Відповідно до ст. 29 Закону України «Про зайнятість населення» право проходити стажування на умовах, визначених договором про стажування мають студенти вищих та учні професійно-технічних навчальних закладів (у вільний від навчання час), що здобули професію (кваліфікацію) за освітньо-кваліфікаційним рівнем «кваліфікований робітник», «молодший спеціаліст», «бакалавр», «спеціаліст» та продовжують навчатися на наступному освітньо-кваліфікаційному рівні. Строк стажування за договором не може перевищувати шести місяців. Запис про проходження стажування вноситься до трудової книжки.
Також, громадяни, які мають офіційний статус безробітного, можуть проходити стажування – професійне навчання працівників на виробництві, на тому чи іншому підприємстві за договором між роботодавцем, державним центром зайнятості і майбутнім працівником, що має статус безробітного. Після закінчення стажування підприємство зобов’язується працевлаштувати такого працівника.
У всіх інших випадках – роботодавець зобов’язаний оформити працівника на роботу за трудовим договором в установленому порядку з першого дня виконання ним трудової функції.
Нагадуємо, що працівник без офіційного оформлення на роботу позбавляє себе гарантованого державою розміру заробітної плати; виплати своєчасно та не нижче мінімальної заробітної плати, офіційної відпустки, відпустки по догляду за дитиною тощо; виплат у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю; допомоги у разі настання нещасного випадку під час виробничого процесу; соціального страхування. Погоджуючись на «тіньову» зайнятість, працівники повинні розуміти, що їх очікують ризики, пов’язані з захистом своїх трудових прав та соціальним захистом у разі скрутних життєвих обставин.
До того ж неоформлений офіційно працівник втрачає трудовий та страховий стаж при розрахунку розміру пенсії. Адже тільки легально оформлений працівник, який, відповідно, матиме достатньо страхового стажу, отримає право на гідну пенсію.
Постановою КМУ від 27 квітня 2018 року № 329 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022», впроваджено оновлений порядок надання житлових субсидій. Серед змін – новий розрахунок доходів людей, які не працюють.
Рекомендуємо порівняти дохід, який нарахують для отримання субсидії:
– тому, хто не працює (дохід у три прожиткові мінімуми) – 5523 грн;
– тому, хто працює за мінімальну зарплату – 3723 грн.
Шановні роботодавці!
Не зволікайте з оформленням своїх найманих працівників!
Управління з питань праці міської ради