Увага! Пам'ятка щодо недопущення пожеж в агропромисловому комплексі!
З настанням пожежонебезпечного періоду різко зростає ймовірність загорання лісів, торфовищ та сільгоспугідь.
Основними причинами виникнення пожеж в агропромисловому комплексі є сукупність погодних факторів, недотримання правил пожежної безпеки та планів дій щодо пожежного захисту лісів, торфовищ та сільгоспугідь у пожежонебезпечний період.
Недотримання правил пожежної безпеки (випалювання сухостою, необережне поводження з вогнем, непогашений сірник, недопалок) може стати причиною масштабних пожеж.
ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ випалювання стерні, сухої рослинності та її залишків на полях, уздовж доріг, лісосмуг, що забруднює повітря на величезних просторах, а також може призвести до пожеж у лісах, на присадибних ділянках, при цьому виникає загроза перекидання вогню на житлові будинки, значного задимлення автошляхів, що завдає великої шкоди природному середовищу та життю і здоров’ю людини.
Альтернативою бездумному спалюванню соломи та післяжнивних решток може стати застосування їх в якості органічних добрив або виробництво солом’яних пелетів і спалювання їх для одержання теплової енергії, що може бути використана для потреб господарства, а також використання біодеструкторів стерні, які прискорюють утворення гумусу та покращують якість ґрунтів.
Чинним законодавством України передбачені можливість та умови випалювання сухої рослинності, а також відповідальність за їх порушення. Про це йдеться у пункті «б» статті 91 (Обов’язки власників земельних ділянок) Земельного кодексу України, статті 96 (Обов’язки землекористувачів), які зобов’язують користувачів та власників дотримуватись вимог законодавства про охорону довкілля, а стаття 211 передбачає відповідальність за порушення земельного законодавства. Статтею 56 Закону України «Про охорону земель» передбачено, що юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із Законом.
Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Відповідно до Закону України від 19 лютого 2021 року № 1259-IX«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту лісів, запобігання пожежам на землях лісового та водного фонду, на торфовищах та землях інших категорій» (далі - Закон України № 1259-IX) забезпечення пожежної безпеки покладається на:
власника земельної ділянки та іншого об’єкта нерухомого майна;
наймачів (орендарів) земельної ділянки та іншого об’єкта нерухомого майна, якщо це обумовлено договором оренди;
керівника (керівників) суб’єкта господарювання.
Законом України № 1259-IX передбачено зміни щодо посилення захисту лісів, запобігання пожежам на землях лісового та водного фонду, на торфовищах та землях інших категорій, встановлено обов’язок землекористувачів:
не допускати випалювання сухої рослинності або її залишків із порушенням порядку, встановленого Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України;
обкошувати (з прибиранням скошеного) та оборювати земельні ділянки, прилеглі до торфовищ, полезахисних лісових смуг, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, у смугах відведення автомобільних доріг і залізниць.
Особи, винні у випалюванні сухої рослинності або її залишків із порушенням порядку, встановленого Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, в прибережних захисних смугах та на островах, несуть відповідальність за порушення водного законодавства.
Відділ з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Луцької міської ради звертається до всіх відповідальних осіб вжити організаційних заходів щодо недопущення спалювання стерні, пожнивних решток та сухої рослинності.
ПАМ’ЯТАЄМО, ЩО ПОПЕРЕДИТИ ПОЖЕЖІ ЗНАЧНО ЛЕГШЕ, НІЖ ЇХ ГАСИТИ!
Відділ з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення