Відбулося чергове засідання робочої групи з легалізації тіньової зайнятості та заробітної плати найманих працівників
В приміщенні міської ради 13 листопада відбулося засідання робочої групи з легалізації тіньової зайнятості та заробітної плати найманих працівників. У ній взяли участь заступник міського голови Костянтин Петрочук, начальник управління з питань праці Назарій Ігнатчук, заступник начальника управління, начальник відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб Луцького управління ГУ ДФС у Волинській області Аліна Грабарчук, представник Луцького об’єднаного управління ПФУ Волинської області Алла Подольська, представник відділу доходів бюджету департаменту фінансів та бюджету Неля Стельмащук, заступник начальника сектору превенції Луцького відділу поліції ГУНПу Волинської області Федір Дроздик, інспектори праці відділу інспектування управління з питань праці.
Основними напрямками роботи робочої групи є забезпечення легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення, ведення інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо соціальних ризиків для громадян, які не легалізують свою зайнятість та отримують свою заробітну плату нелегально.
Упродовж травня-жовтня 2018 року було здійснено 10 обстежень. Зокрема, заходами охоплено 430 суб'єктів, що здійснюють підприємницьку діяльність, кожному із яких було вручено інформаційну пам’ятку для роботодавця, на: Завокзальному ринку, Північному ринку, ринку в районі ЛПЗ, у Центральному універмазі міста Луцька, в ТЦ “Гостинець”, ТЦ “Варшавський”, ТЦ “Ювант”, ТЦ “Порт Сіті” щодо стану оформлення трудових відносин із найманими працівниками.
Зокрема, за наслідками обстежень за період з 01 вересня 2018 року по 31 жовтня 2018 року суб'єктами господарської діяльності — фізичними та юридичними особами (що здійснюють свою діяльність в ТЦ “Порт сіті”) подано повідомлень до ГУ ДФС у Волинській області про прийняття на роботу 121 найманої особи.
Лише за жовтень суб'єкти господарської діяльності — фізичні та юридичні особи м. Луцька подали повідомлень про прийняття на роботу 5571 найманої особи. Також, за даними Луцького об’єднаного управління ПФУ Волинської області з травня 2018 року зареєструвались близько 1000 новостворених фізичних осіб-підприємців.
З метою інформування роботодавців та працівників про найбільш ефективні способи дотримання законодавства про працю, моніторингу стану його дотримання, у тому числі щодо оформлення трудових відносин, для більшого охоплення кола суб’єктів господарювання було вирішено внести відповідні зміни до додатку 1 розпорядження міського голови від 17.10.2017р. №555, щодо складу робочої групи, а саме її збільшення.
Для більшої результативності вирішено проводити обстеження торгових центрів та ринків міста не менше 2-3 днів. Зокрема, вирішено до кінця 2018 року провести обстеження торговельних місць та закладів харчування в окремих торговельних центрах та ринках міста Луцька для встановлення відповідної кількості найманих працівників обсягам господарської діяльності, наявності оформлення трудових договорів із найманими працівниками, фактичної кількості працюючих, кількості неоформлених відповідно до діючого законодавства найманих працівників.
Виявлені факти використання нелегальної найманої праці при проведенні обстеження є підставою для здійснення інспекційного відвідування у даного суб’єкта господарювання інспекторами праці управління з питань праці Луцької міської ради.
Слід зазначити, що відповідно до вимог статті 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
- фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків (абз. 2 ч. ст. 265 КЗпП) - у 30-кратному розмірі МЗП за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (111 690 грн);
- недопущення до перевірки з питань допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків ( абз. 7, ч.2, ст. 265 КзпП) - у 100-кратному розмірі МЗП за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (372 300 грн)
Управління з питань праці