Вивчення структури боргів
Якщо преважна більшість споживачів вчасно і в повному обсязі здійснює платежі за послуги з постачання теплової енергії, з гарячого водопостачання та централізованого опалення, то близько чверті споживачів сприймають за норму їх прострочувати або й зовсім не платити.
Говорячи про структури боржників в першу чергу слід відзначити, що боргують ту чи іншу суму за послуги підприємства 23% споживачів. При цьому борг від 1 до 5 тис. грн мають 6987 споживачів на загальну суму 15,7 млн. грн. Від 5 до 10 тис. грн – 2191 боржників на суму 15,4 млн. грн. Від 10 до 20 тис. грн – 1508 боржників на суму 19,0 млн. грн. Від 20 до 50 тис. грн – 1182 боржників на суму 38,0 млн. грн. Понад 50 тис. грн – 389 боржників на суму 28,3 млн. грн. Тобто, 12 257 споживачів послуг ДКП «Луцьктепло» боргують 116,4 млн. грн, що, по суті, і складає практично всю заборгованість категорії «Населення».
Простежуючи динаміку погашення і накопичення боргів ми на підприємстві розуміємо, що природа частини боргів пов’язана зі скрутним матеріальним становищем чи тимчасовим погіршенням матеріального стану. Для таких споживачів існує спосіб, в який можливо зменшити боргові навантаження шляхом оформлення договору реструктуризації.
При наявності в споживача усіх документів, в Центрі обслуговування споживачів його можна оформити протягом 20 хв. Для цього з собою необхідно мати наступні документи:
паспорт та ідентифікаційний код власника;
документ, що засвідчує право власності на приміщення, по якому укладається договір реструктуризації;
квитанція про сплату не менше 20% суми боргу;
квитанція про оплату поточних нарахувань;
квитанція про сплату судових витрат.
Зауважуємо, що терміни укладання договору реструктуризації варіюються залежно від суми боргу:
борг до 5 тис. грн – на 3 міс.
борг від 5 до 10 тис. грн – на 6 міс.
борг від 10 до 15 тис. грн – на 9 міс.
борг понад 15 тис. грн – на 1 рік.
При неможливості виконання умов реструктуризації існує ще один варіант його укладання – комісійний. Наприклад, коли споживач не може сплатити 20% початкового внеску або не зможе виконати умови договору в частині термінів погашення, йому необхідно надати документальне підтвердження цього (довідка про доходи або про вартісне лікування). В такому випадку заяву споживача розглядають індивідуально на комісії та приймають відповідне рішення.
Повідомляємо, що від початку року за реструктуризацією боргу в ДКП «Луцьктепло» звернулися 32 споживача.
Звертаємо увагу й на те, що за невиконання договору реструктуризації існує штраф у розмірі 10% від суми договору.
Розуміємо також, що природа частини боргів пов’язана не зі скрутним матеріальним становищем, а з принциповим небажанням окремих заможних лучан розраховуватися за комунальні послуги. Відтак у відношенні до споживачів, які боргують найбільші суми підприємство звертається до суду, відстоюючи своє порушене право щодо повного та своєчасного розрахунку за спожиті послуги з централізованого опалення та гарячого водопостачання.
Радимо не доводити справу до суду, так як в процесі примусового стягнення крім основної суми боргу споживач понесе ще й додаткові витрати, а саме:
збільшення суми боргу на індекс інфляції, нарахованої за весь період прострочення виконання грошового зобов’язання;
3% річних від простроченої суми;
відшкодування судового збору (1,5% від суми позову але не менше одного прожиткового мінімуму), а також виконавчого збору 10% загальної суми, стягнутої виконавцем за рішенням суду.
У разі не погашення суми боргу після ухвалення рішення суду підприємство звертається з заявою про відкриття виконавчого провадження до державної виконавчої служби України або ж до приватного виконавця, наслідком чого може бути:
арешт усього рухомого та нерухомого майна;
обмеження у праві виїзду за кордон до моменту погашення заборгованості;
примусова реалізація майна на привселюдних торгах з покладанням на боржника всіх витрат за проведення виконавчих дій;
внесення боржника до Єдиного державного реєстру боржників.
ДКП «Луцьктепло»