Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки
Назва документа державного планування:
Детальний план території в районі полігону твердих побутових відходів Луцької міської територіальної громади
1. Замовник СЕО
Управління капітального будівництва Луцької міської ради (вул. Богдана Хмельницького, 19, м. Луцьк, Волинська обл., 43025).
2. Вид та основні цілі документу державного планування
Детальний план території є містобудівною документацією місцевого рівня, яка розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.
ДПТ передбачає внесення змін у «Детальний план території в районі полігону твердих побутових відходів Луцької міської територіальної громади, Волинської області», раніше розробленого ФОП «Лаврін Володимир Степанович» у 2021 році.
Підстава для проектування – Рішення Луцької міської ради №56/50 від 21.02.2024 року.
Комплексний план на територію Луцької міської територіальної громади Волинської області на час розробки даного ДПТ не розроблявся. Проектом ДПТ враховано рішення попередньо розробленої та затвердженої містобудівної документації.
Проектних об’єктів державних та регіональних інтересів, розміщення яких на території детального планування визначено містобудівною документацією вищого рівня, немає.
3. Інформація про те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів):
Територія, що опрацьовується детальним планом розташована в північній частині Луцької міської територіальної громади, орієнтовно за 11 км (по автомобільних дорогах) від обласного центру м. Луцьк. Проектом ДПТ передбачено, зокрема:
- збільшено межу розроблення та опрацьовано ділянку з кадастровим №0722855200:01:001:1495. На даній ділянці запроектовано комплекс переробки твердих побутових відходів та допоміжні споруди;
- сформовано нову ділянку, площею 1,4272 га для обслуговування проектованого комплексу ТПВ;
- враховано існуючу територію мішаного лісу;
- на ділянці з кадастровим № 0722855200:01:001:0096 запроектовано фільтраційні водойми. На ділянці №3 на місці раніше запроектованої водойми передбачена площадка для зберігання переробленої фракції для вторинної переробки;
- змінено площу та конфігурацію карт для складування ТПВ та транспортну мережу проїздів для обслуговування карт;
- перенесено раніше запроектовані споруди контрольно-пропускного пункту;
- враховане існуюче цільове призначення ділянки з кадастровим № 0722855200:03:000:0361 – 03.12 Для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті третьої.
Планована діяльність належить до другої категорії видів планованої діяльності згідно:
- пункту 11 ч. 3 ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» – інші види діяльності (утилізація, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів).
4. Ймовірні наслідки
а) Розробка Проекту Детального плану території в районі полігону твердих побутових відходів Луцької міської територіальної громади може мати наступний вплив на довкілля та здоров’я населення:
Ймовірний вплив на атмосферне повітря відбуватиметься на етапі проведення підготовчих та будівельних робіт та під час експлуатації проектованих будівель та споруд внаслідок створення стаціонарних та пересувних джерел викидів забруднюючих речовин.
Ймовірний вплив на водне середовище. Плановані заходи усунуть неконтрольовані витоки забруднювачів з тіла полігону. Наслідки попередньої діяльності для поверхневих та підземних вод будуть знижені.
Ймовірний вплив на геологічне та ґрунтове середовище можливий при будівництві об’єктів внаслідок складування будівельних відходів та залишків матеріалів, а також порушення, ущільнення та перенесення ґрунтового покриву відбуватиметься під час будівництва та руху транспортних засобів. Внаслідок реалізації рішень проекту ДПТ не передбачається посилення вітрової або водної ерозії ґрунтів, поява таких загроз, як землетруси, зсуви, селеві потоки, провали землі та інші подібні загрози.
Серед ризиків впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування можна віднести: якість атмосферного повітря, акустичного середовища на ділянках впливу автотранспорту та під час експлуатації проектованих об’єктів.
б) В ході здійснення стратегічної екологічної оцінки мають бути оцінені ймовірні наслідки від реалізації проектних рішень документу державного планування на природоохоронні території.
в) Зважаючи на географічне положення території опрацювання детального плану території та характер планованої діяльності, транскордонні наслідки реалізації проектних рішень детального плану території для довкілля приграничних територій, у тому числі здоров’я населення, не очікуються.
5. Розгляд альтернатив
Аналітичне дослідження основних соціально-економічних і демографічних тенденцій у ретроспективі останніх років та, відповідно, моделювання соціально-економічного ландшафту (взаємонакладання стійких у часі чинників впливу) дали можливість сформувати такі сценарії альтернативи:
Альтернатива 1: «Нульовий сценарій» – тобто опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження зазначеного документа державного планування. У разі незатвердження документа державного планування, та відмова від реалізації проекту призведе до неможливості розвитку сфери управління відходами, як продовження поточних тенденцій щодо стану довкілля. За даним варіантом подальший стабільний розвиток громади є, очевидно, проблематичним, і ця альтернатива веде до погіршення екологічної ситуації, неефективного використання земельних ресурсів та управління відходами тощо.
Альтернатива 2: Передбачення у проекті подальшого перспективного розвитку сфери управління відходами. Оцінка ефективності вказаних альтернативних варіантів буде відображена у звіті про стратегічну екологічну оцінку.
Вибір проведено з урахуванням техніко-економічних міркувань та з урахуванням найбільш економного використання земель, а також соціально-економічного розвитку населеного пункту в складі територіальної громади.
6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки
Для розробки Звіту про стратегічну екологічну оцінку необхідно використовувати наступну інформацію:
- доповіді про стан довкілля.
- статистичну інформацію.
- фонові та лабораторні дослідження стану довкілля.
- дані моніторингу стану довкілля.
- оцінку впливу на довкілля планової діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля.
- пропозиції щодо зміни існуючого функціонального використання території.
З огляду на характер такого виду документації як детальний план території, ключовим завданням у виконанні СЕО проекту є методи стратегічного аналізу, насамперед аналіз контексту стратегічного планування, що передбачає встановлення зав’язків з іншими документами державного планування та дослідження нормативно-правових умов реалізації рішень детального плану.
Застосування цільового аналізу при проведенні СЕО дозволить встановити відповідність рішень детального плану території загальним цілям охорони довкілля та забезпечення безпечного для здоров’я та населення середовища існування.
7. Заходи, для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування
У ході виконання СЕО передбачається розглянути заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення можливих негативних наслідків реалізації проектних рішень детального плану території на довкілля та стан здоров’я населення комплекс яких включає:
– ресурсозберігаючі заходи (збереження і раціональне використання земельних та водних ресурсів, повторне їх використання та ін.);
– планувальні заходи (функціональне зонування, організація санітарно-захисних зон, озеленення території та ін.);
– охоронні заходи (моніторинг території зон впливу при реалізації проектних рішень).
8. Зміст звіту про стратегічну екологічну оцінку
Структура звіту про стратегічну екологічну оцінку визначається статтею 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» і складається з наступних розділів:
– зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування;
– характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
– характеристика стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
– екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
– зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативного впливу на здоров’я населення, встановлені на державному та місцевому рівнях, що стосуються документа державного планування;
– опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових, постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків;
– заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;
– обґрунтування вибору виправданих альтернатив, якщо такі розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);
– заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
– опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);
– резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.
9. Орган до якого подаються зауваження та пропозиції
Управління капітального будівництва Луцької міської ради. (Адреса: 43025, м. Луцьк вул. Лесі Українки, 35 Тел.: (0332) 77 78 64, email: dm@lutskrada. gov.ua). Пропозиції та зауваження подаються у строк, що не перевищує 10 днів з дня оприлюднення цієї заяви..